Stejně jako belgickému gigantu Anheuser-Busch InBev a konkurenčnímu koncernu SABMiller i Carlsbergu a Heinekenu se letos příliš nedaří, hlavně vinou nepříznivého počasí, které kazí pro pivovary klíčovou zahrádkovou a grilovací sezonu. Dále se v poklesu poptávky odráží změny spotřebitelských návyků a také přitvrzující regulace.

Kompenzaci pivovary spatřují v akvizicích a růstu z vlastních zdrojů v Latinské Americe, Asii i Africe. "Spotřebitelská důvěra ve Spojených státech a Evropě zůstává nízká, což zostřuje špatné počasí a zpomalení růstu v některých rozvinutých ekonomikách," uvedl výkonný ředitel Heinekenu Jean-Francois van Boxmeer na prezentaci výsledků za první pololetí.

Třetí největší pivovarská skupina podle tržeb letos s výrazným zlepšením podmínek na většině trhů nepočítá, a to navzdory červencovým vedrům v Evropě a očekávanému zvýšení odbytu v Mexiku, Nigérii a některých dalších rozvíjejících se zemích.

S podobnou předpovědí přišel i Carlsberg, světová čtyřka dle tržeb. "V prvních šesti měsících se nám podařilo dosáhnout růstu zisku navzdory obtížným podmínkám v Evropě," uvedl výkonný ředitel dánské skupiny Jorgen Buhl Rasmussen. Objemový odbyt Heinekenu v západní Evropě ve 2Q13 klesl o 7 %, zatímco střední a východní Evropa zaznamenala 6% pokles. Carlsberg vykázal 6% snížení v západní Evropě a v Rusku, zatímco střední a východní Evropa si v jeho bilanci mírně polepšila.

V Rusku pivovarům škodí protialkoholní kampaň, kterou před několika lety odstartoval bývalý prezident Dmitrij Medveděv. Pivo, které kdysi ani nebylo klasifikováno jako alkoholický nápoj, začalo podléhat stále přísnějším omezením prodeje a vyššímu zdanění, což spolu se zpomalujícím růstem ekonomiky kazí expanzivní plány zahraničních skupin. Ty do největšího evropského trhu vkládaly velké naděje.

Bolestivou ranou je přísnější přístup ruské vlády hlavně pro Carlsberg, který v roce 2008 plně ovládl ruskou jedničku Baltika Breweries, načež se Rusko pro dánskou skupinu stalo nejdůležitějším odbytištěm. Heineken se v posledních letech soustředil hodně na Latinskou Ameriku. Od roku 2010 v regionu na akvizice vydal 10 mld. USD.

Zájem o Asii

Obě skupiny se snaží posilovat přítomnost v Asii, což se jim zatím daří. Heineken zde ve 2Q13 zvýšil prodané objemy o 4 %, Carlsberg dokonce o 7 %. Heineken je celosvětově rozšířenější a na rozdíl od dánského soka má přítomnost i ve Spojených státech a Africe.

Trajektorii Heinekenu ilustruje fakt, že do emerging markets hodlá směřovat většinu budoucích kapitálových investic. "Budujeme nové pivovary v Etiopii a Myanmaru a expandujeme v zemích jako Vietnam, Nigérie či Mexiko," uvedl na konferenčním hovoru s analytiky finanční ředitel skupiny René Hooft Graafland.

Do Myanmaru se chystá i Carlsberg. Růstové perspektivy v regionu vypadají slušné. Zatímco mezi lety 2010-2012 tržby společnosti ve střední a východní Evropě vzrostly o 7 %, v Asii to bylo 62 %, i když z velmi nízkého základu. Na asijském trhu sice nedosahuje takových provozních marží jako ve střední a východní Evropě (18,5 % oproti 22 %), avšak stále jsou vyšší než v západní Evropě (13,6 %).

Krom expanze na nové trhy se pivovary snaží ušetřit doma. Heineken, jehož čistý zisk v prvním pololetí klesl o 17 % na 639 mil. EUR, chce do konce příštího roku na úsporách získat 625 mil. EUR. Tržby skupiny vzrostly meziročně o 6,6 % na 9,35 mld. EUR, k čemuž napomohla hlavně akvizice zbytku podílu singapurské Asia Pacific Breweries, který dosud Heineken nekontroloval.

Carlsberg za 2Q13 vykázal čistý zisk 2 mld. dánských korun (370 mil. USD), což představuje 38% meziroční pokles. Tržby vzrostly o 1,6 % na 19,64 mld. dánských korun.

(Zdroje: WSJ, Bloomberg)

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru