Neslíbil žádnou významnou změnu strategie ani zaměření, opovrhl velkými akvizicemi a utrpěl řadu nezdarů v oblasti výzkumu. Přesto se Pascal Soriot, který se stal loni v říjnu generálním ředitelem anglicko-švédské farmaceutické skupiny AstraZeneca, dočkal uznání investorů.

Soriot, který kvůli ředitelskému postu v AstraZeneca opustil dobře zajištěné vysoké místo ve firmě Roche, vyvolal po dlouhém chmurném období novou vlnu investorského optimismu v oblasti léků na předpis. "Sázíme na vědu a inovace," tvrdí. "Pokud přijmeme správná rozhodnutí, proměníme i naše portfolio."

Podle Marka Clarka, ředitele evropského farmaceutického výzkumu v Deutsche Bank, se tento pohled široce odráží na akciových trzích, kde cenové indikátory velkých farmaceutických společností od roku 2012 prudce stoupají. "Investoři vidí akcie farmaceutických firem opravdu pozitivně. Existují skutečné známky zlepšení v oblasti produktivity výzkumu a vývoje. Lidé stále více zaujímají dlouhodobější pohled a vidí návrat k růstu."

Tyto názory ostře kontrastují s náladou, která na trhu převládala velkou část předchozího desetiletí. Akciové trhy považovaly experimentální léky ve vývoji za víceméně bezcenné. Akcie většiny společností se ohodnocovaly prakticky jen podle předpokládaného budoucího prodeje jejich existujících produktů, přestože tyto firmy vynakládaly miliardy dolarů ročně na vývoj nových léků.

Ačkoliv tehdejší nálada investorů připadala mnoha šéfům farmaceutických firem příliš negativní, někteří z nich se dnes obávají, že současné všeobecně pozitivní hodnocení nedostatečně rozlišuje strategie různých firem. Všichni dnes hovoří o nových přístupech, ale jen někteří uspějí.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 80 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru