Vědět s jistotou, zda se lidé opravdu dívají na reklamy, kolik času jim věnují, a především jaké emoce v nich vzbuzují, je sen každého zadavatele inzerce.

Největší internetová firma světa Google má plán, jak taková data získat. A samozřejmě nechat si za to zaplatit. V jejím hledáčku nejsou jen internetové či televizní reklamy. Naopak, projekt cílí v první řadě na klasické "hmotné" reklamní nosiče, jako jsou billboardy či novinové a časopisové inzeráty. U těch se sledovanost a odezva cílové skupiny dosud jen velmi hrubě odhaduje.

Záměry Googlu odhaluje patentová přihláška, kterou minulý týden schválil americký patentový úřad. Popisuje se v ní zařízení upevněné na hlavě, které snímá pohyb očí, zaznamenává stejné scény, jako vidí uživatel, a komunikuje se serverem. O záměru firmy píše server Mashable.

Přístroj, který to vše umí, už existuje (s výhradou, že dnešní baterie nezvládají nepřetržité nahrávání videa). Jde o Google Glass, počítač v podobě brýlí, který zvládá většinu z toho, co chytré telefony, a ještě něco navíc. Spojení Google Glass se sice v patentové přihlášce nevyskytuje, ovšem popisované funkčnosti zcela odpovídá. Přístroj dokáže sledovat i pohyb očí, ač to verze, kterou Google uvolnil vývojářům k testování, dosud nevyužívá.

Co na to uživatelé?

Patentová přihláška operuje s pojmem Pay Per Gaze, tedy platba za pohled či za zírání. Je to analogie známých plateb za zhlédnutí (Pay Per View) a za kliknutí (Pay Per Click). Koncept Pay Per Click ostatně zpopularizoval a nejlépe využívá právě Google.

Firma Larryho Page a Sergeje Brina se sice zavázala, že do svých brýlí nebude promítat reklamy, ovšem díky Pay Per Gaze si může přesto přijít na své. Google, který provozuje největší internetový reklamní systém, by tak dostal do ruky nástroj, jak si účtovat za venkovní a tištěné reklamy. Vzhledem k možnosti měřit odezvu podobně exaktně jako na internetu by neměl o zájemce z řad firem nouzi.

Jinou otázkou ale je, zda o takové propojení se světem reklamy budou stát uživatelé. Ti se nyní rekrutují především z řad technologických nadšenců, kteří si své soukromí většinou střeží. A koncept Platba za pohled by se jim dostal pod kůži opravdu hluboko. Díky sledování, jak se rozšiřuje či stahuje zřítelnice, totiž bude moci vyhodnotit i to, jak se jim právě sledovaná reklama líbí.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru