Představte si, že máte zaplatit silniční daň. Když to neuděláte, může vám být zabaveno auto. Už tenhle fakt řadu lidí vyděsí a donutí je dlužnou částku rychle uhradit. Když navíc poštou přijde i fotka jejich vozu, je rozhodnuto: zaplatí skoro všichni.

Vizuální sdělení má prostě silnější dopad než pouhý text. A právě toto opatření vyzkoušel tým odborníků, který nyní ve Velké Británii pomáhá úředníkům využít v praxi poznatky behaviorální ekonomie.

Racionálně totiž lidé nejednají zdaleka tak často, jak si sami myslí. Pozadu nezůstává ani Česko. "Na našem webu a v médiích pravidelně informujeme o povinnosti zaplatit určitou daň. S blížícím se termínem uvádíme, kolik lidí už podalo přiznání nebo uhradilo daň," popisuje mluvčí Generálního finančního ředitelství Petra Homolová. Jako určité "postrčení" se osvědčilo také odebírání řidičáku neplatičům alimentů, které se v Česku používá od ledna.

Zbývá vám ještě 80 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se