Zástupci společností České dráhy a Siemens se na středeční schůzce dohodli na prodloužení opce na nákup Railjetů do 6. září 2013. Dráhy o tom informovaly v tiskové zprávě.

Do té doby musí český národní dopravce definitivně rozhodnout, zda koupí i dalších 8 jednotek. Ty by měly podle dohody se slovenskými a maďarskými drahami zajíždět do Bratislavy a Budapešti.

Nákup osmi vlaků za 110 milionů eur (2,8 miliardy korun) by musela schválit vláda a je otázkou, zda by Rusnokův kabinet v demisi tak významnou investici přiklepl.

„Velice si vážíme profesionality a trpělivosti kolegů ze Siemensu. Je to náš tradiční partner, který nám v minulosti dodával vozy první a druhé třídy, restaurační a lůžkové vozy pro mezinárodní provoz s rychlostí do 200 km/hod., a vždy jsme byli s jeho výrobky spokojení. Jednotku Railjet považuji za špičkový produkt, který přinese na české koleje novou úroveň služeb,“ řekl generální ředitel ČD Dalibor Zelený.

České dráhy již uzavřely smlouvu na nákup sedmi jednotek Railjet, za zhruba 2,5 miliardy korun, které budou v rámci společného projektu s ÖBB provozovat ve dvouhodinovém taktu a v modelu se 7 českých a 3 rakouskými vlaky na lince Praha – Brno – Vídeň – Graz. První jednotky se ve společnosti Siemens aktuálně vyrábějí a na české koleje vyjedou příští rok. 

„Osobně bych byl rád, kdybychom mohli opci využít celou. Jde o kvalitní a pro cestující komfortní vlaky. Tuto investici však musíme velmi seriózně zvážit. Kladné stanovisko bychom mohli dát jedině tehdy, když bychom měli zajištěné financování. A to, bohužel, v tuto chvíli nemáme. Není možné, abychom spoléhali na výnos z prodeje nádraží SŽDC, o němž ještě nebylo rozhodnuto, a další zadlužení Českých drah nemůžeme dovolit,“ doplňuje Dalibor Zelený.