Praha vyzve firmu Škoda Transportation, svého dvorního dodavatele tramvají, aby zveřejnila svou vlastnickou strukturu. Hlavní město společnost zároveň žádá, aby mohlo zveřejnit smlouvy na nákup tramvají Škoda 15T For City. Rozhodli o tom na svém dnešním jednání radní hlavního města.

Důvodem jsou podle nového primátora Tomáše Hudečka informace objevující se v médiích, že údajní majitelé Škody Transportation figurují v kauze privatizace Mostecké uhelné společnosti. Firmu osloví prostřednictvím statutárních orgánů dopravního podniku. "Je naší povinností tyto otázky klást," řekl primátor Hudeček (TOP 09).

Zároveň popřel, že by dotazy na vlastnickou strukturu Praha kladla v souvislosti se snahou o vypovězení smlouvy na dodávku tramvají. "Je to krok, který na to nemá návaznost," řekl Hudeček s tím, že podle toho, jakou dostane město odpověď, se rozhodne k dalším krokům.

Strojírenská společnost na tento požadavek reagovala prohlášením, že majetková struktura Škody Transportation nebyla nikdy tajemstvím. 

"Konkrétní jména osmi akcionářů jsme zveřejňovali už několikrát a jsou jimi: Tomáš Krsek, Michal Korecký, Marek Čmejla, Jiří Diviš, Jaromír Šilhánek, Josef Bernard, Marek Krsek a Tomáš Ignačák," reagovala mluvčí Škody Lubomíra Černá.

Společnost tak otevřeně připouští, že mezi jejími vlastníky jsou skutečně i lidé spjatí s kauzou Mostecké uhelné - Marek Čmejla a Jiří Diviš.

Praha chce zveřejnit i smlouvy

Zároveň bude Praha vedení Škody Transportation žádat, aby mohla zveřejnit všechny smlouvy na nákup tramvají. Radní již v květnu pověřili vedení DPP jednat o změně kontraktu na nákup tramvají za 19,2 miliardy korun.

"Předtím, než obdržíme oficiální žádost radních  na zveřejnění smluv k nákupu tramvají, která vysvětlí účel jejich zveřejnění, nemůžeme zatím tento požadavek komentovat," mluvčí Škody Transporation Černá.

Dlouhodobou a údajně nevypověditelnou smlouvu, která zadlužený dopravní podnik finančně tíží, chtějí rozložit do delšího časového období. Navíc by mělo být vyjednáno snížení počtu tramvají, které musí podnik odebrat.

Dopravní podnik musí podle smlouvy se Škodou Transportation z roku 2006 odebrat do konce roku 2018 dohromady 250 tramvají 15T ForCity. Tramvaje DPP začal odebírat v roce 2011.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru