Majitel Student Agency si své ředitelky Martiny Blahové hodně cení. Dokonce už jí vymyslel pozici, na kterou se po rodičovské dovolené vrátí. Měla by se stát šéfkou kontrolingu všech firem Radima Jančury. „Jde o to, že majitel se chce do budoucna věnovat jiným věcem než trávit šestnáct hodin ve firmě. Proto chce mít člověka, který za něj kontrolní činnost udělá, takového supervizora,“ říká úspěšná pětatřicetiletá manažerka.

To není úplně obvyklá pozice, že?

Zatím ji ve firmě nemáme. Nejde o kontroling v pravém slova smyslu, na něj máme speciální oddělení. Měla bych zastat kontrolu firem, kterou dnes dělá majitel.

Stanete se tedy tak trochu novým Jančurou?

Jestli to tak bude chtít, pak určitě. Ale uvidíme, věci se mění a záleží jen na něm, jak bude chtít firmu kontrolovat.

Čím jste téhle firmě za čtyři roky nejvíc přispěla?

Podobnou otázku jsem zrovna včera pokládala kandidátovi, který se hlásí na moji pozici. Udělala jsem kroky, které se zprvu zdály jako skok do tmy. Po šestnácti letech jsme se například rozhodli udělat radikální věc – změnu rezervačního systému letenek. A také jsme nastavili jasná pravidla, platná pro všechny.

Ředitelka Student Agency Martina BlahováCo kromě rezervačního systému jste po svém nástupu změnila? Co ve Student Agency nefungovalo dobře?

Problémem bylo propojení jednotlivých produktů. Služby fungovaly odděleně, přitom v rámci jedné firmy. To pro mě bylo nepochopitelné.

Kde konkrétně třeba propojení chybělo?

Například klienti firmy Orbix, která se zaměřuje na firemní cestování, měli zájem o jazykové pobyty. A tuto divizi Student Agency má. Nebylo tudíž nic jednoduššího než v této rovině firmu propojit. Na můj popud jsme spustili portál dovolená.cz a bylo třeba ho spojit se službami v rámci holdingu. Dnes ho třeba využívají klienti Orbixu nebo cestující RegioJetu.

Kam ještě by mohl firmu postrčit váš nástupce?

Mohli bychom více využívat moderních technologií, třeba u rezervačních systémů. To jsem neměla šanci příliš rozvinout, protože jsem se musela věnovat jiným projektům.

Proč nového generálního ředitele a šéfa holdingu hledáte pomocí inzerátu?

Po Radimu Jančurovi je to druhý nejvýše postavený člověk ve firmě. Má mít nejen znalosti a zkušenosti, ale hlavně si musí sednout s majitelem. To je hlavní důvod, proč jsme se rozhodli ho hledat takto. U výběrového řízení sedím já, pan Jančura a personální i finanční ředitelka.

Tradičně ale nejvyšší manažery vybírají firmám spíše headhuntingové agentury.

Rozdíl je v tom, že v řadě velkých firem, jako je třeba ČEZ, toho jednoho majitele nevidíte. Kdežto Radim Jančura je ve firmě hodně aktivní a chce se podílet na jejím řízení. Musíme tedy skloubit jeho vizionářské zásahy s pozicí generálního ředitele.

Řekla jste, že si nový šéf musí sednout s panem Jančurou. Je to těžké?

Musí s ním samozřejmě vyjít osobně, ale hlavně pracovně. To ale není o Radimu Jančurovi, protože vize, o nichž mluvíme, jsou vždy trochu nadnesené nad realitou. A člověk, který dokáže mezi těmito rovinami najít kompromis, může s majitelem vyjít.

Je tedy důležitější submisivita, nebo naopak síla Jančuru přesvědčit?

Obojí. Nový ředitel musí znát celou společnost opravdu důkladně. Pak teprve může mít v ruce ty správné argumenty a být schopný na sebe vzít riziko shodit nějakou vizi.

Kdy jste s Radimem Jančurou šli názorově proti sobě?

Nejde o výrazné názorové neshody. Čím déle spolu děláme, tím lépe odhadnu, jestli má některé věci vůbec cenu řešit a diskutovat o nich. Ale ze začátku, než jsme našli společnou notu, toho asi bylo více.

Vy na rozdíl od majitele tolik vidět nejste. Jak spolu fungujete v denní praxi?

Radim Jančura nastavuje vize a očekávaný výsledek. Na mně je zprostředkovat to mezi tím. Běžně s ním takové věci probírám, sedíme čtyřicet centimetrů od sebe. Mám samozřejmě mantinely, v nichž se jako generální ředitelka můžu pohybovat sama.

Co musí váš nástupce hlavně umět?

Strašně důležité je obchodně, strategicky a personálně skloubit všechny aktivity Student Agency v jeden celek. Záměrem je, aby se všechny firmy v holdingu chovaly jako jedna. Čekáme od něj i nové vize, protože my už je tolik nevidíme. V cestovním ruchu se pohybujeme řadu let, a proto úmyslně hledáme manažera z jiného oboru. Čekáme, že nebude mít klapky, které přirozeně mají lidé, kteří v nějakém odvětví delší dobu pracují. Je trochu risk sáhnout jinam, ale my už nedokážeme dělat tak razantní změny. Možná nám ukáže i jiný způsob řízení či obchodování, ale pořád budeme mít mantinely od pana Jančury, které vycházejí z filozofie, kterou do své firmy dal.

Co si konkrétně si pod tou vizí a filozofií přesně představit?

Každý byznys, který rozjíždíme, by měl být na trhu výjimečný. Nezaleknout se – třeba jako u vlaků, což bylo tehdy pole neorané. Klient by měl také dostat o kus lepší servis, než na jaký je zvyklý odjinud. Abychom měli třeba lepší sedadla a servis. Ovšem za stejnou cenu, jakou nabízí konkurence.Radim Jančura, Student Agency

Rýsují se pro generálního ředitele už nějací vhodní kandidáti?

Viděli jsme zatím tři a musím říct, že předčili naše očekávání. A na řadě jsou další. Ovšem když budeme mít jakoukoli pochybnost, raději počkáme a necháme pozici neobsazenou.

O vás se říká, že si na dovolené příliš nepotrpíte a nejvíc času věnujete práci. Jak moc tohle změnila skutečnost, že vás čeká rodičovská dovolená?

Je to pro mě úplně nová situace. Nedokážu říct, co se stane, když z toho všeho vypadnu. Ráda bych se do branže vrátila, ale nejspíš to nebude dřív než za půl roku nebo za rok. Plány můžou být jedna věc, ale realita jiná. Proto opouštím pozici generální ředitelky, byl by čistý alibismus, kdybych řekla, že ji můžu dělat i nadále. Vím, jak je ta pozice náročná a kolik jí člověk musí věnovat času.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru