Předchozí vláda chtěla krajům dotaci o 600 mil. korun snížit, i když to bylo v rozporu s memorandem, které mají kraje se státem uzavřené. To by podle nich znamenalo snížení současného objemu přepravy o 40 %.

Kraje, v jejichž čele převládají zástupci ČSSD, by také napříště měly získat možnost vyjadřovat se k případnému omezování rychlíkové železniční dopravy. Například na Vysočině ubylo po poslední redukci podle Chovance 11 % rychlíkových spojů.

Dráhy mají s kraji uzavřené dohody o zajišťování dopravní obslužnosti na deset let. Provoz na regionálních tratích částečně dotuje stát na základě uzavřeného memoranda, ale přispívají na něj i kraje ze svých rozpočtů.

Stabilizace ČD Cargo

Ministr Chovancovi dále řekl, že chce stabilizovat situaci ve ztrátové ČD Cargo tak, aby se přeprava kusového zboží nepřesunovala na silnice. ČD Cargo mělo loni ztrátu kolem 2 mld. korun a stáhlo tak do červených čísel celé České dráhy.

Chovanec chce rovněž řešit problém, kdy kamiony ve snaze vyhnout se mýtným úsekům na dálnicích jezdí po místních komunikacích. Tomu by mělo zamezit chystané rozšíření výběru mýta na silnice I. a II. třídy a také vážení nákladních vozidel.

Zástupci krajů ministrovi předložili návrh na zřízení regulátora pro železniční dopravu. Podle Chovance je stále ve hře varianta samostatné poslanecké iniciativy nebo by zřízení regulátora mohlo být součástí vládního návrhu zákona o železnici, který měl podle původních předpokladů platit v příštím roce. Nezávislého drážního regulátora požadují i železniční odbory.

Ministr se s regionálními zástupci dohodl, že s nimi bude o všech dopravních tématech diskutovat. „Já myslím, že skutečných kontroverzních témat není zas až tak hodně, že obzvláště u těch témat, které představují technické řešení, se můžeme shodnout a předcházet tak nejrůznějším nedorozuměním," uzavřel Žák. Témata by měl řešit společný expertní tým.

Související