Nástup chytrých telefonů na český mobilní trh stále zrychluje. V síti Telefóniky v červnu dosáhly 30,4 procent. U Vodafonu aktuálně dokonce 33,5 procenta. V obou případech včetně systému Symbian od Nokie, jehož produkce skončila. Podíl chytrých telefonů ale v Česku dále poroste, protože zcela dominují prodejům nových zařízení.

„U nás představují téměř sto procent prodejů,“ říká Ctibor Jappel z Telefóniky. Markéta Kuklová z Vodafonu doplňuje, že u nich dosáhly smartphony osmdesáti procent prodejů mobilních telefonů.

 


Hůře se proti tomu daří dříve velmi populární Nokii. U Telefóniky dosahuje jen pětiny prodejů, v případě Vodafonu pak jen 16 procent. Výrazně populární není ani řada Lumia, která má sázkou na systém Windows Phone od Microsoftu pomoci firmě získat pozice právě mezi chytrými telefony.

„Podíl Lumií na celkových prodejích smartphonů u Telefóniky je 6 procent,“ říká Jappel.  U červeného operátora jsou pak stále výrazně populárnější modely Nokie bez operačního systému. Poměr je dokonce právě opačný proti celkovým číslům – tradiční telefony činí osmdesát procent prodejů Nokie, Lumie jen pětinu.

Podobný neúspěch zaznamenává Nokia celosvětově. I když prodeje Lumií rostou, jejich podíl a podíl Windows mezi smartphony je stále zanedbatelný. Firmu naopak stále táhnou tradiční telefony. I jejich prodeje se ale meziročně propadají, stejně jako Nokia čelí propadu celkových tržeb.

Související