Plzeňská Škoda Electric uzavřela dva velké kontrakty na 130 trolejbusů za 1,8 miliardy korun. Bulharská metropole Sofie koupí 50 vozů za téměř 700 milionů korun. Do Bratislavy dodá firma 80 vozů za 1,1 miliardy korun. Řekl to generální ředitel Škody Electric Jaromír Šilhánek.

Po 150 vozidlech, které firma dodala do lotyšské Rigy v letech 2007 až 2009, jde o druhý a třetí největší kontrakt v novodobé historii podniku.

"Nové úspěchy potvrzují, že patříme mezi světovou špičku v oblasti výroby trolejbusů. České trolejbusy dnes jezdí ve zhruba 30 zemích světa včetně San Franciska. V současnosti míří například do maďarského Szegedu, do Prešova a uzbeckého města Urgenč," dodal. V Česku jezdí škodovácká vozidla ve 13 městech.

Vozy pro Sofii dodá podnik už letos a příští rok; půjde o trolejbusy typu Škoda 27 Tr s pomocným dieselagregátem a výkonnou klimatizací. Projekt je podpořen evropským operačním programem Regionální rozvoj.

"Kontrakt jsme uzavřeli po vítězství v tendru vyhlášeném loni sofijským dopravním podnikem. Porazili jsme tři konkurenty z Ukrajiny a Ruska," uvedl šéf divize Trolejbusy Karel Majer. Jde v krátké době o druhý úspěch firmy v Bulharsku. "V roce 2010 jsme dodali do Sofie 30 trolejbusů Škoda 30 Tr, které se v provozu plně osvědčily," dodal.

Škodovka se uchází i o zakázky mimo metropole

Všechny kloubové nízkopodlažní vozy vyrobí firma koncem letošního a hlavně v příštím roce. Dodací lhůta je podle Majera 15 měsíců od podpisu smlouvy. Nestandardní je klimatizace pro celý interiér, což požadoval bulharský zákazník kvůli komfortu přepravy. Kvůli rostoucím emisím chtějí dostat maximum lidí z aut do MHD, uvedl Majer. V Sofii nyní jezdí necelá stovka trolejbusů. Škoda se uchází o dodávky do dalších čtyř bulharských měst, která se po vzoru Sofie ucházejí o dotace EU.

"Šlo by o celkem 100 trolejbusů. Kontrakty budou bezpochyby uzavřeny do konce letošního roku. Uchází se ale o ně hodně konkurentů," řekl Majer. V Bulharsku jezdí škodovácké trolejbusy ve 14 městech a tyto vozy, dodané v minulých desetiletích, tam mají velmi dobrý zvuk. Pokud jde o evropské dotace, města spoléhají na nové plánovací období EU do roku 2020.

Nová dodávka do Bratislavy navazuje na poslední kontrakt firmy z roku 2006, jehož součástí je opce na dalších 40 trolejbusů a také na údržbu. "Zvítězili jsme v elektronické aukci v tendru vyhlášeném loni Dopravním podnikem Bratislava," uvedl šéf obchodu Petr Kasenčák. Firma dodá trolejbusy do 22 měsíců. Půjde o 50 nízkopodlažních velkokapacitních vozů Škoda 31 Tr a 30 "sólo" vozů Škoda 30 Tr, z nichž polovina bude vybavena dieselagregátem. "V dodávkách na Slovensko jsme velmi úspěšní také v Prešově, Banské Bystrici a Žilině," řekl.

Pokud by Škodovka dodala do Bratislavy dalších 40 trolejbusů, na něž má opci uplatnitelnou do šesti měsíců po expedici posledního z 80 vozů, obměnila by veškerý trolejbusový park ve slovenské metropoli. "Takových zakázek není tolik," dodal Kasenčák.

Škoda Electric se 760 zaměstnanci, jeden z největších světových výrobců trolejbusů, loni utržila 3,3 miliardy korun, meziročně o zhruba desetinu více. Loňský čistý zisk činil 607 milionů Kč, o rok dříve to bylo 700 milionů Kč. Letos plánuje podnik tržby téměř čtyři miliardy korun.