O podnikateli Andreji Babišovi se na české mediální scéně hodně mluví. Na trhu dlouhodobě dochází ke koncentraci a právě Babiš se stává jedním z největších mediálních magnátů.

Už na začátku týdne Babiš na Twitteru oznámil, že "asi něco koupí". Dnes už víme, že to "něco" nebylo nic menšího než jeden z největších mediálních domů - společnost Mafra. Kupuje ji od německého holdingu Rheinisch-Bergische Verlagsgesellschaft. Získal tak zhruba pětinu trhu.

V Babišově mediálním portfoliu přibudou tituly: MF Dnes (s průměrným prodaným nákladem zhruba 200 tisíc výtisků), Lidové noviny (s průměrným prodaným nákladem asi 40 tisíc), bezplatný deník Metro, televize Óčko, rozhlasové stanice Classic FM a Expresrádio a také servery iDnes.cz a Lidovky.cz.

Babiš tak razantně vstupuje do on-line médií. Mafra je druhým největším provozovatelem internetových médií podle reálných uživatelů za měsíc. Weby mediální skupiny Mafra měsíčně navštíví na internetu přes čtyři miliony reálných uživatelů (z Česka i ze zahraničí).

Už před časem ostatně Babiš avizoval, že by každopádně své portfolio rád obohatil. V Klubu pro prosperitu prohlásil, že chce do tří let vybudovat největší mediální dům v České republice.

Koupě Ringieru i Mafry by mohl být problém

Babiš uvažoval nejen o Mafře. Na trhu se spekulovalo, že by mohl koupit český mediální dům Ringier Axel Springer CZ.

"Koncern Ringier Axel Springer Media AG byl osloven podnikatelem Andrejem Babišem, který projevil o firmu v České republice zájem. Ringier Axel Springer AG však vyjednávání ukončil a žádná další jednání nepokračují," sdělila tisková mluvčí vydavatelství Kateřina Kuchařová.

Dá se předpokládat, že při koupi obou mediálních domů by mohl nastat problém - Babiš by získal majoritní podíl na tiskovém trhu, což by nemuselo projít u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Ringier Axel Springer má největší dosah z vydavatelů podle čtenosti. Jeho tituly zasahují 41,8 procenta populace. I současnou akvizici však bude řešit ÚOHS.

"Dosavadní aktivity obou skupin nejsou vzájemně v konkurenčním postavení, naopak jsou velmi komplementární, a proto je akvizice mediální skupiny MAFRA velmi důležitým krokem v naší strategii vybudovat významnou mediální skupinu, která bude mít silné postavení na trzích České republiky a Slovenska," míní Babiš.

Jeho médium 5plus2 bojuje se ztrátou

Dosah Babišova zdarma rozdávaného regionálního titulu 5plus2 dny podle oficiálního výzkumu čtenosti Media projekt není známý – titul v něm není zařazen. Tištěný náklad titulu je cca milion výtisků.

Z hlediska výnosů se nedá říct, že by Babiš na mediálním byznysu zatím vydělával. Jeho AGF Media, vydavatel bezplatných týdeníků, je stále ve ztrátě. Ta podle generálního ředitele a místopředsedy představenstva Štěpána Košíka vycházela z nastavení společnosti, za které zodpovídal předchozí management a v roce 2013 chce vydavatelství tuto ztrátu snížit. V titulu tak došlo k obsahové i formální změně, změně v distribuci a došlo také k restrukturalizaci – omezila se i nákladová stránka.

Spekulace pokračují

Na trhu se spekuluje i o tom, že by Babiš do budoucna mohl získat také mediální dům Empresa Media. Ředitelka Empresa Media Kateřina Jelínková to ale popírá.

"Tyto spekulace nejsou v případě našeho vydavatelství namístě," sdělila. "Nemám o tom informace," tvrdí tiskový mluvčí Agrofert Holding Karel Hanzelka.

Není se čemu divit, že podobné spekulace vznikají - Babiš je v poslední době akvizičně aktivní. Společnost Economia Agrofert Holdingu nedávno prodala slovenskou dceřinou společnost Ecopress (vydávající deník Hospodárske noviny a odborné tituly). Andrej Babiš je také investorem serveru Česká pozice.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru