Na počátku měl Ludvík Drápela nápad, ale skoro žádný kapitál. Přesto za rok vyvinul unikátní plně automatizované zařízení pro přestavbu automobilů na bioetanol. Palivo umí dávkovat flexibilně bez zdlouhavého nastavování.

S biopohonem se poprvé setkal před dvěma lety ve Švédsku a rozhodl se, že na biopaliva zkusí přestavovat auta jezdící na benzin i v Česku. Žádné z tehdy dostupných přestavbových zařízení – kitů - mu ale nevyhovovalo.

„Hledal jsem výrobce ve Švédsku, v Brazílii, ale nikde ve světě jsem nenašel zařízení, které by fungovalo automaticky. A tak jsem ho nakonec musel vymyslet sám,“ říká Drápela. Vadilo mu především, že kity se musely u každého vozidla složitě nastavovat a jakákoliv změna ve směsi paliva mohla způsobit nežádoucí problémy.

Trvalo to rok plný testování a odstraňování chyb, než se původní plán změnil ve fungující zařízení, které je podle Drápely ve světě úplně unikátní.

„Oproti konkurenci jsme vymysleli jednotku, která se nemusí složitě vylaďovat pro konkrétní automobil, funguje univerzálně. Stačí ji pouze nainstalovat, s dávkováním si už poradí sama. Dávkování paliva u ní není nastaveno napevno, naopak si jeho spotřebu umí vypočítat flexibilně podle zátěže motoru. Tím šetří daleko větší množství paliva,“ vyjmenovává Drápela největší výhody svého vynálezu. „Po jejím nainstalování už zákazník nemá starosti s dalším dolaďováním například při přechodu ze zimní na letní směs. To šetří čas jemu i nám,“ dodává.

Česká firma chce v Peru vyrábět biopalivo z cukrové třtiny. Bojuje o vzácný pozemek - čtěte ZDE

Pošta spustila web, který ukazuje ceny benzinu. Zobrazuje i kvalitu paliva - čtěte ZDE

Svou vlastní technologii začal Drápela vyvíjet jen s minimálními prostředky. Dnes už podle jeho slov nemá problém vydělat i několik set tisíc za měsíc. Přesto většinu financí nadále investuje do zdokonalování svého vynálezu. "Nejsem člověk, který by chtěl nosit peníze po kapsách, já si tím realizuji svoje sny," mluví Drápela o dalších plánech s vynálezem, který už jeho firma Biopowers distribuuje po celé České republice.

Že jeho šance uspět na stále nenasyceném přestavbovém trhu nejsou malé, naznačuje jak stále rostoucí počet provedených přestaveb, tak i slova dalších podnikatelů v tomto oboru.

Přestavby uživí i novou konkurenci

Podle podnikatele Štefana Kanovského je na trhu stále dost místa i pro další firmy. „U nás je asi tři a půl milionu vozidel a z toho zhruba polovina se zážehovým motorem vhodným pro tento typ úprav. Kdyby jejich majitelé nechali předělat deset nebo i jen pět procent z nich, vychází nám tak vysoké číslo, které je v současnosti nad možnosti montážních firem,“ říká jednatel firmy Motor Expert.

Je to především nízká cena, co podle ředitele kampaně Biopaliva frčí Jiřího Trnky motoristy na biopalivech láká. „Díky osvobození od spotřební daně vychází cena litru bioethanolu E85 přibližně o deset korun nižší než u benzinu,“ vysvětluje Trnka. Předností paliva je podle něj i menší škodlivost pro životní prostředí. Přestavba na biolíh navíc nebrání tankování benzinu. Obě paliva se můžou i nadále kombinovat.

Adaptace automobilu na alternativní pohon ovšem skrývá  i jistá rizika. Největším z nich je zřejmě přechod na biopaliva bez konzultace s odborníky, který může způsobit vážná poškození automobilu. Navíc v některých oblastech České republiky může být možnost tankování biopaliv stále omezená. Počet míst poskytující tuto službu už sice přesáhl tři stovky, přesto je to oproti více než šesti tisícům všech čerpacích stanic zanedbatelné množství.

Interaktivní mapu, kde se dá v Česku tankovat bioetanol, najdete ZDE.

Přestavěných vozů už v Česku jezdí víc než tři tisíce a toto číslo zřejmě i nadále poroste. Kromě nízké ceny bylo letos hlavním impulzem tohoto byznysu také omezení výroby a distribuce biovozidel (Flexi fuel vehicles). Trh s biovozy rostl až do loňského roku. „Zastavil se z několika důvodů. Hlavním je ten, že řada automobilek jako třeba Škoda nebo Ford buďto úplně skončila s prodejem, nebo výrobou tohoto druhu vozů,“ uvedl Jiří Trnka. Mnohé z automobilek daly před českým trhem přednost například Skandinávii. 

Kolik s biopalivy ušetříte, si můžete spočítat s kalkulačkou na stránkách kampaně Biopaliva frčí