Vývoz zbrojařských výrobků z České republiky by mohl vzrůst až o třetinu, tedy zhruba asi o 1,5 miliardy korun ročně, kdyby se podařilo odstranit vleklé potíže s tzv. tranzitními licencemi v Německu a Polsku.

Řekl to prezident Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu (AOBP) Jiří Hynek, jehož v červnu valná hromada zbrojařů potvrdila ve funkci. Právě řešení potíží s licencemi se chce věnovat a v úterý o nich bude jednat v Evropském parlamentu.

"Budu jednat s Oldřichem Vlasákem, místopředsedou Evropského parlamentu. Nedávno jsem se dopisem obrátil na naše poslance Evropského parlamentu, abych získal jejich podporu při řešení tohoto pro nás zásadního problému. Poslanec Vlasák projevil zájem o získání bližších informací o problematice, proto se s ním v úterý setkám," řekl Hynek IHNED.cz.

Asociace sdružuje zhruba sto domácích firem, které se zabývají výrobou zbraní a vojenského vybavení. Jejich roční obrat se pohybuje okolo deseti miliard korun. V posledních letech stagnuje. Asi polovina z této částky se týká vývozu.

Přestože by si zbrojaři přáli, aby u nich ministerstvo obrany nakupovalo více, je jim podle Hynka jasné, že mnohem větší odbytiště pro své výrobky mohou bez potíží najít v cizině.

Tady ale narážejí na problém s tím, jak zboží do zahraničí dostat. Letecká přeprava jej předražuje. Nezbývá proto nic jiného než ho převážet po souši do německých a polských přímořských přístavů a zákazníkovi jej dovézt na lodích.

Potíž je ale s povolováním průjezdu přes tyto země. "My a Slováci jsme biti za to, že nemáme moře," uvedl Hynek. Při jednáních s úřady v Německu a Polsku o tranzitu jsou zbrojařské firmy z ČR podle něj "svlékány do naha". Musí podat detailní informace nejen o zboží, ale i o tom, komu a za jakých okolností zboží vezou. Úřady nemají ani lhůtu, dokdy mají potvrzení vydat.

Výsledkem toho je, že například při vývozu tanků z ČR do USA se kvůli německým orgánům čekalo rok na vydání licence, uvedl Hynek. "My víme, že někteří němečtí obchodníci se mezitím snažili odběrateli prodat své tanky," uvedl šéf asociace.

"Z našich sousedních zemí vyžadují tranzitní licence všechny státy kromě Slovenska. Ani Česká republika nemá zákonem stanoven požadavek po okolních zemích, aby v případě přepravy svého vojenského materiálu přes naše území musely mít naši tranzitní licenci. Vycházíme ze základních principů EU, stejně tak Slovensko, proto institut tranzitních licencí neuplatňujeme," dodává Hynek.

Kudy mohou cestovat zbraně

Základním přepravním systémem pro vojenský materiál z České republiky je kombinace železniční a námořní přepravy. Nejlevnější a nejrychlejší způsob je železniční přeprava přes německé území do některého z velkých německých (Hamburg, Bremmenhafen, Emden) či holandských (Rotterdam) přístavů.

Výhodou těchto přístavů je i to, že existuje přímé železniční spojení kontejnerovými vlaky až do vyjmenovaných přístavů. To zvyšuje i bezpečnost této přepravy. Holandsko též vyžaduje tranzitní licenci, nicméně jejich národní systém spočívá v ověření pravosti naší národní exportní licence.

Druhá trasa vede přes polskou železnici do polských přístavů Gdaňsk nebo Gdyně. Výhodou je to, že též existuje přímé železniční spojení kontejnerovými vlaky. Toto spojení je méně výhodné v případě dodávek do zámoří, kdy je pak nutno zboží vezené z polského přístavu ještě překládat v některém velkém západoevropském přístavu, kam jezdí zaoceánské lodě. A zde je opět nutno vyřizovat další tranzitní licenci.

Poslední z možných tras je železniční přeprava přes Slovensko, Maďarsko, Srbsko a Černou Horu do přístavu Bar. Další doprava z tohoto přístavu má obdobná omezení jako u polských přístavů. Navíc získat tranzitní licenci všech tří zemí (Maďarsko, Srbsko, Černá Hora) je administrativně a časově velmi náročné. Nehledě na vyšší náklady.

"Neodpustím si poznámku, že přes Rakousko je doprava vojenského materiálu zhola nemožná. Nikdy nám rakouské úřady nedaly souhlas, proto se již několik let ani nesnažíme o tento souhlas žádat. Jeden z pokusů proběhl v loňském roce, ale žádost byla rakouskými úřady zamítnuta," konstatuje šéf zbrojařů.

Letecká doprava prodražuje dodávky

"Poslední způsob je přeprava letecká, která je ale velmi nákladná. Přesto ji v případě, že neobdržíme od okolních zemí tranzitní licenci, musíme používat - pokud je to technicky možné. Okolní země nám v dopravě našich výrobků k našim zákazníkům nemohou zabránit tím, že nám nedají tranzitní licenci. Pouze nám zdraží naše dodávky, čímž náš znevýhodňují na zahraničních trzích.

Tranzitní licence považujeme za nástroj porušující základní principy EU, poškozují naše postavení na světových trzích a tím i trh deformují. Domníváme se, že nelze okolními zeměmi využívat toho, že nemáme volný přístup k námořním cestám a tomuto přístupu nám bránit. Proto se obracíme na orgány EU, poslance Evropského parlamentu, abychom dosáhli nápravy," uzavírá Hynek.

Ten o problému nedávno jednal také s ministrem obrany Vlastimilem Pickem a ministrem zahraničí Karlem Schwarzenbergem. Oba mu přislíbili podporu. "O tranzitech jsem se svými kolegy z Německa a Polska již mluvil. Slíbili mi, že udělají maximum pro odstranění těchto potíží," řekl Picek. Schwarzenberg dodal, že věc se řeší i diplomatickou cestou. Zdůraznil ale, že nejen v ČR, ale i v sousedních zemích je silná zbrojařská lobby, což může hledání řešení komplikovat.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru