Globální letečtí giganti Boeing a Airbus se po  pondělním zahájení 50. ročníku mezinárodního aerosalonu u Paříže vrhli do každoročního souboje o zakázky.

Airbus zatím oznámil velké objednávky na menší letadla A320neo i největší "superjumba" A380 za více než 23 miliard dolarů (asi 444 miliard Kč). Boeing kontroval zakázkami na úzkotrupé stroje 737 MAX, prodlouženou verzi svého vlajkového letounu 787 Dreamliner a další letadla za více než 12 miliard dolarů (asi 232 miliard Kč).

Přední světová leasingová společnost ILFC si u Airbusu nově objednala 50 letounů A320neo v katalogové ceně pěti miliard dolarů a zvýšila celkovou zakázku na tyto stroje na 150.

"Zaznamenali jsme značný zájem trhu o letadla neo, takže jsme si přišli pro další," řekl šéf ILFC Henri Courpron, jehož citovala agentura Reuters.

Předběžnou objednávku na stovku letadel A320neo a A321neo potvrdil německý vlajkový přepravce Lufthansa, a to v celkové hodnotě 10,4 miliardy dolarů. Lufthansa se ale zatím s Airbusem nedohodla na nákupu dvou obřích letounů A380, který počátkem roku schválila její dozorčí rada.

Předběžnou dohodu o nákupu 20 superjumb A380 v hodnotě osmi miliard dolarů ale oznámila německá Doric Asset Finance, která přepravcům financuje nákupy letadel.

Největší světová cestovka si vyjednala slevy na Boeingy

"Pozorujeme, že letecké společnosti, které letadlo ještě A380 nemají, o něj mají zájem a kontaktují nás, což ukazuje, že po těchto letadlech existuje potenciální poptávka," řekl šéf firmy Mark Lapidus.

Největší světová cestovní kancelář TUI Travel potvrdila minulý měsíc oznámenou zakázku u Boeingu na 60 letounů modelu 737 MAX a rovněž opci na nákup dalších 90. Celková cena za 60 letadel bude 6,1 miliardy dolarů, což je "podstatná sleva proti katalogové ceně". Předběžnou smlouvu na nejméně čtyři nejnovější letadla Boeingu s úzkým trupem a přímého konkurenta Airbusu A320neo podepsala také japonská společnost SkyMark Airlines.

Ke koupi deseti letadel Boeing 787-10 se poté zavázala společnost GECAS, což je leasingová pobočka konglomerátu General Electric. Katalogová cena za desítku letadel tohoto modelu, který Boeing teprve připravuje, činí 2,9 miliardy dolarů. Zakázky na letadla o nichž Boeing prohlašuje, že budou nejúspornější ve své kategorii, by měly na aerosalonu podat ještě Singapore Airliense, British Airways a Air Lease Corp. Letadla 787-10 jsou navržena tak, aby přepravila až 323 cestujících.

Společnost Qatar Airways podepsala s Boeingem dohodu o koupi až devíti letadel modelu 777-300 s opcí na dalších sedm. Hodnota závazného kontraktu podle katalogových cen činí 2,8 miliardy dolarů.

Pozornost aerosalonu se z hlediska zakázek bude zaměřovat hlavně na bitvu mezi nejnovějšími vlajkovými "loděmi" obou společností. Boeing se bude snažit ukázat, že zájem o jeho úsporné velké stroje 787 Dreamliner navzdory letošním problémům s bateriemi neopadl a bude propagovat jejich novou verzi. Airbus bude chtít využít potíží svého konkurenta k tomu, aby nasbíral zakázky na model A350, což je jeho odpověď na dreamlinery. Nové letadlo Airbusu poprvé vzlétlo teprve v pátek.

Přehlídka na letišti Le Bourget u Paříže se v pořádání největší letecké přehlídky na světě každoročně střídá s Farnborough u Londýna. Na poslední výstavě v Le Bourget před dvěma lety získali oba největší světoví výrobci letadel objednávky za zhruba 94 miliard dolarů (1,8 bilionu Kč), letos to ale bude podle analytiků méně.