Za nárůstem stojí například zavedení výběru ekologické daně zpoplatňující provoz po státních silnicích ve Francii, přechod Maďarska na výkonové zpoplatnění kamionů a nový mýtný systém v Belgii, Velké Británii nebo Bělorusku.

„Státy, které ještě mýtné nezavedly, se na to chystají, ty, které ho již mají, jej budou zvyšovat, nebo rozšiřovat na další úseky dálnic a silnic vyšších tříd,“ doplnil ředitel české a slovenské pobočky DKV Ondřej Pavlík. Největší nárůst výběrů mýtného má podle společnosti představovat například zavedení takzvané Ecotaxe ve Francii, která má začít platit od prvního října a od které si Francie slibuje navýšení poplatků o 1,2 mld. eur.

O 500 milionů eur si podle průzkumu DKV polepší přechodem z časových kupónů na výkonové mýtné maďarská vláda. Další zhruba miliardu eur má vynést plánovaná změna mýtného systému v Belgii plánovaná na rok 2006 a dalších 300 mil. eur vynese plošné rozšíření mýtného v Bělorusku.

Poplatky za použití dálniční a silniční sítě tvoří už dnes podle Pavlíka zhruba desetinu až čtvrtinu všech nákladů kamionových dopravců. Další navýšení poplatků za použití infrastruktury se do budoucna projeví v ceně přeprav a následně se tak nezbytně projeví i na cenách zboží, neboť z marží dopravců nebude možné nárůst cen mýtného v řádu desítek procent pokrýt, dodal.

Související