David Dostal (32)

- Vystudoval informační technologie, má bakalářský diplom z německé univerzity.
- Pracoval s Martinem Saidlerem ve švýcarské investiční skupině Centralway.
- Hodně cestuje.
- Nejčastěji bydlí v Praze, s přítelkyní mají byt v Holešovicích.
- Baví ho venčit psy ve Stromovce.

Počátkem roku zprovoznil stránku Fertilomat.com, kde ženy můžou vyplnit jednoduchý dotazník, a dozvědět se, jakou mají pravděpodobnost, že otěhotní. "To je velmi emocionální téma. Mnoho žen touží po tom vědět, jak moc jsou plodné. Ale lékaři jim to většinou nedokážou říci. Udělají jim testy a vyšetření, ale pacientka se od nich obvykle nedozví: Máte šedesátiprocentní pravděpodobnost otěhotnět," říká David Dostal, dvaatřicetiletý Němec, syn českých rodičů.

Jeho otec je gynekolog působící ve Stuttgartu. V roce 1979 emigroval s manželkou z bývalého Československa do tehdejšího západního Německa. O rok později se jim v Norimberku narodil syn David. "Rodiče doma mluvili česky, ale já to nenáviděl. Mluvil jsem jen německy. Až po pubertě mi došlo, že by asi bylo dobré, kdybych se češtinu taky naučil," říká. Dnes mluví s přízvukem a s občasnými chybami, ale jinak dobrou češtinou.

Co dnes Fertilomat, spuštěný na webu před několika měsíci, uživatelkám nabízí? "Sestavili jsme ve spolupráci s otcem a jeho dalšími kolegy dotazník, který se ptá na životní styl. Jestli uživatelka kouří, pije kávu, jak často cvičí, kolik vypije alkoholu. Nezjišťujeme žádná citlivá data, zajímá nás jen věk a hmotnost. A když všechny tyto informace známe, tak náš algoritmus dokáže určit v procentech šanci na otěhotnění," říká David Dostal.

Podotýká, že jde samozřejmě o orientační výsledek, protože k dispozici nejsou žádná exaktní data z lékařských vyšetření. V české verzi je Fertilomat k dispozici pár dní, v Německu několik měsíců. Vypočítání tzv. ferti-indexu stojí 350 korun, respektive 19 eur. Jsou tyhle peníze odpovídající cenou, kterou ženy budou ochotny zaplatit? "Denně prodáme tak 10 až 15 on-line reportů," říká Dostal.

Cílem je však neprodávat on-line dotazník ani tak jednotlivým ženám jako přímo lékařům. Ti mohou doplnit výsledky konkrétních vyšetření, například ultrazvukem a krevními testy, a ferti-index zpřesnit. Report pak už nenabízejí pod značku Fertilomatu, ale sami za sebe. "Naším cílem je zařídit byznys lékařům. V Německu to dnes funguje tak, že my jim za 19 eur prodáme náš on-line nástroj, ale oni pak ferti-index prodávají pacientkám za 80 eur," říká David Dostal.

Zájem je prý velký, Fertilomat v tomto ohledu objevil díru na trhu. V Česku však nápad naráží na nezájem či nepochopení lékařů. "Například v Česku jsme požádali pět žen, aby navštívili v Praze různé lékaře a požádali je, aby jim určili, jakou mají pravděpodobnost otěhotnět. Všichni je odmítli. Řekli jim: Pokud nemáte objektivní problém otěhotnět, ale zajímáte se o to jen ze zvědavosti, tak vám nepomůžeme. Z byznysového pohledu to nechápu," říká Dostal.

Fertilomat vidí jako globální byznys, celkem snadno škálovatelný v jiných zemích. "Máme výhodu v tom, že žena je všude stejná. Plodnost stanovíte stejně u ženy v Praze i v New Yorku. Zatím fungujeme v Německu a Česku, ale už jsme zaměstnali na plný úvazek také člověka na marketing v Londýně."

Dostal založil první firmu v šestnácti, provozovala internetové fórum pro ženy Gyn.de. Už tehdy se inspiroval profesí svého otce. Nelákalo ho dát se také na lékařskou dráhu? "Nikdy. A i otec mi vždy říkal, ať dělám cokoli, ale hlavně ať nechodím na medicínu. Podporoval mě v tom, abych se naučil programovat, a tvrdil, že v tom je budoucnost."

O rok později přestěhoval své podnikání do Švýcarska, protože, jak říká, v Německu se mu prostředí a atmosféra nezdály dost "business-friendly". Vedle portálu Gyn.de firma provozovala také webovou agenturu. Ve Švýcarsku Dostal dva roky spolupracoval s Martinem Saidlerem a jeho investiční skupinou Centralway, která v Česku zainvestovala a úspěšně prodala několik firem, například firmy H1 nebo Invia. Po roce 2010 si sám vyzkoušel roli investora, když se společníky podpořil český projekt Školní sešit.

Fertilomat je jeho solitérní záležitostí a chce se mu teď naplno věnovat. Hlavní ambicí je expanze do dalších zemí. "O prodeji ani v budoucnu neuvažuji. To je přesně ten projekt, který když nezkazíte, tak může dlohodobě vydělávat hodně peněz," uzavírá Dostal.


 

 

obalka ekonom 242013Příběhy mladých Čechů, kteří se snaží s vlastními nápady prorazit ve světě, najdete v každém vydání týdeníku Ekonom.

Zbývá vám ještě 0 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se