Společnosti si nemohou nechat patentovat objevy specifické lidské DNA. Tak popsaly Financial Times verdikt amerického nejvyššího soudu, který se zabýval nárokem biotechnologické společnosti Mariad Genetics. Ta si totiž nechala patentovat objev svého vědce: dva lidské geny BRCA1 a BRCA2, jejichž mutace jsou spojovány se vznikem rakoviny vaječníků a prsu. Jedná se o mutace, kvůli jejichž výskytu si nechala herečka a manželka Brada Pitta Angelina Jolie preventivně odstranit obě svá ňadra.

Oba geny objevil v polovině devadesátých let zakladatel společnosti Mariad Mark Skolnick a objev si pojistil dvacetiletým patentem. To ale okamžitě zpochybnili vědci a lidskoprávní aktivisté s tím, že výtvory přírody patentovány být nemohou. Skolnick se bránil tím, že objev genu spadá do kategorie "lidské objevy", protože fragmenty DNA musí vědci izolovat.

Ještě na vás čeká 50 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

• Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.