Evropská komise v úterý představila návrh na sjednocení vzdušného prostoru nad zeměmi EU. To by mělo ve výsledku zkrátit letové vzdálenosti a ušetřit evropským aerolinkám miliardy eur ročně.

Díky levnějším letenkám by z opatření mohli těžit i cestující. Záměry komise se ale v některých zemích nelíbí zaměstnancům řízení letového provozu, kteří v úterý z obavy před budoucím rušením pracovních míst zahájili stávku.

Plány na vytvoření "jednotného nebe" (single sky) komise prosazuje dlouhodobě. Prvním krokem byla výzva z roku 2004 k vytvoření devíti dílčích přeshraničních vzdušných prostorů, a to do konce roku 2012. Většina zemí a jejich leteckých úřadů ale tomuto plánu vzdorovala, proto tyto prostory dodnes plně nefungují.

Komise teď chce své záměry prosazovat důsledněji, a stanovila proto přísnější časový harmonogram a tresty pro státy, které budou jednotné nebe dál bojkotovat. Těm bude nově hrozit žaloba pro porušení unijního práva u Soudního dvora EU a spolu s ní případné peněžité pokuty.

Ve Francii proti plánu protestují stávkou

Rozdrobení vzdušného prostoru nad Evropou podle komise poškozuje celé odvětví. Argumentuje přitom příkladem Spojených států, které ve vzdušném prostoru o velikosti toho unijního zvládají odbavit dvojnásobné množství letů s polovičními náklady. Podle propočtů unijních úředníků je každý let kvůli rozkouskovanému nebi v průměru o 42 kilometrů delší, než by mohl být. Ročně se tak utratí až o pět miliard eur víc, než kdyby byl vzdušný prostor jednotný.

Realizace představ EK by nicméně v důsledku zřejmě přinesla rušení pracovních míst, což se zaměstnancům letového provozu nelíbí. Ve Francii proto v úterý začala třídenní stávka leteckých dispečerů, kvůli které byla zrušena více než čtvrtina plánovaných spojů. Ke stávce se mají ve středu přidat zaměstnanci v dalších šesti zemích EU.

Návrh komise nyní musí projednat členské státy a Evropský parlament, celý proces může trvat i déle než rok.