Známá česká módní značka Pietro Filipi změní po devíti letech hlavního majitele. Podíl strategického investora Genesis Capital odkoupí zpět zakladatel firmy a menšinový vlastník Petr Hendrych. Přibere si k tomu i jednoho z partnerů Genesis Capital Radima Jaska, který ve firmě získá dvacet procent.

Důvodem prodeje je skončení desetiletého fondu z portfolia Genesis Capital, který teď vyplácí investory. Společnost se již v minulosti pokoušela podíl v Pietro Filipi prodat, nakonec oslovila i přímo Hendrycha, který firmu od jejího počátku vede. „Je to přibližně rok a půl, co jsme o této variantě začali uvažovat,“ říká Hendrych.

Cenu transakce nechtějí obě strany sdělit. Je ale rozhodně vyšší než 63 milionů, které za 58procentní podíl fond zaplatil v roce 2004. Podle Jaska byla investice do Pietro Filipi pro Genesis Capital zisková. „I když z pohledu ročního zhodnocení bude spadat pod průměr jeho portfolia,“ přiznává Jasek. Sám vkládá pětinu dnešní investice, zbytek je financován akvizičním úvěrem od České spořitelny.

Důvodem nižšího výnosu je především fakt, že Genesis Capital držel podíl v Pietro Filipi ze všech svých aktiv vůbec nejdéle – devět let. Obvyklý investiční horizont fondu je přitom přibližně poloviční. Nepříznivé ekonomické klima obecně snížilo atraktivitu oděvních značek, což zkomplikovalo předchozí pokusy o prodej v letech 2008 a 2011.

Zájem tehdy projevily například Kara Trutnov nebo Luxury Brand Management podnikatelky Michaely Maláčové. Jejich nabídky ale u Genesis neuspěly. „Parametry nabídek, které jsme obdrželi, nás neuspokojily. V některých případech to ti zájemci tak upřímně vyhodnotili, jiní chtěli oportunisticky využít toho, že našemu fondu končí životnost,“ říká Jasek. Prodej podílu zpět Hendrychovi tak má být pro fond nejvýhodnější alternativou.

Pietro Filipi loni dosáhlo zisku před zdaněním a odpisy 26 milionů při obratu přesahujícím půl miliardy korun.

Se změnou akcionářské struktury ale nemá dojít ke změně ve strategickém směřování firmy. Změny, které mají nastat, nebudou zvenčí příliš vidět. „Po letech dynamického růstu se chceme nyní soustředit zejména na zefektivnění vnitřního chodu firmy,“ říká Jasek.

Pietro Filipi se zaměřuje hlavně na formální oděvy pro vyšší střední třídu. „My se primárně soustřeďujeme na módu od pondělí do pátku, méně vyrábíme oblečení pro volný čas. Posouvat se do jiného segmentu nebo zásadně měnit ceny určitě nemáme v plánu,“ říká Hendrych. „Pokud chcete džíny na volný čas, tak si vyberte nějakou zavedenou značku, všechny naše džínoviny stejně jako ostatní produkty budou vždy spadat do kategorie konfekce,“ dodává.

Firma před čtyřmi lety vstoupila do Lotyšska a Litvy a do budoucna nevylučuje další rozvoj na východních trzích. „Vzhledem ke kapitálové náročnosti takového kroku spojené s propagací značky nebo vybudováním obchodní sítě, které by znamenalo dostatečné pokrytí trhu, bychom ale o takové variantě uvažovali jedině formou franšízy,“ říká Hendrych. To již Pietro Filipi využívá na domácím trhu.

Podobně jako další evropské i tuzemské oděvní značky využívá Pietro Filipi pro svou produkci globální výrobní řetězce. „Přibližně čtyřicet procent produkce tak pochází z České a Slovenské republiky, dalších třicet procent připadá na Čínu a Vietnam, zbylých třicet procent z dalších zemí,“ upřesňuje Hendrych.

Společnost Pietro Filipi byla založena na jaře roku 1993 – italsky znějící název byl inspirován křestními jmény zakladatele Petra Hendrycha a jeho syna Filipa. Zároveň má u zákazníků evokovat italský módní styl.

Je tedy o přibližně půl roku mladší než další přední tuzemská oděvní firma Blažek. Ta se ovšem orientuje výhradně na pánskou módu. Obě firmy opírají prodej svých produktů zejména o síť poboček ve velkých obchodních centrech. Tu doplňují takzvané vlajkové obchody v pražském centru a vlastní on-line obchody.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru