Rokytnice v Orlických horách je město, kde od dob první republiky stála kasárna. Po odchodu sovětských vojsk začala chátrat. Tři podnikatelé tam však začali v roce 1994 vyrábět mraženou pizzu. Byli první, kteří ji v Česku nabídli. Patrně "na věčné časy" tak změnili stravovací zvyklosti tuzemských domácností.

S nápadem přišel Petr Stibora, který dlouho pobýval v Austrálii, kde mražená pizza byla běžnou součástí domácích jídelníčků. Receptury vymyslel někdejší proviantní důstojník Stanislav Hečlo. Financování zajistil Karel Matyska.

Společnost nazvali Guseppe. Z hlediska jazykových pravidel to bylo trochu pochybné, protože Josef se italsky píše Giuseppe. Původní pizza navíc byla amerického typu. Tedy na silném těstě, které by pravověrný Ital - pokud by mu nehrozila smrt hladem - nepozřel. Obyvatelé Apeninského poloostrova si ostatně mraženou pizzu kupují jen výjimečně; přeborníky v pojídání pizzy z mrazáku jsou Skandinávci.

Zákazníkům ale chybějící písmenko nevadilo. Firma se prosazovala i v cizině. Pak banky přitvrdily, kurzová výhoda mizela. V roce 1997 se zakladatelé rozhodli firmu prodat.

Přicházejí Norové

Vlastníkem se stala norská Orkla Foods. Ta svými investicemi nejenže pomohla přenést se přes zpřísnění hygienických předpisů související s přistoupením do Evropské unie, ale také do Rokytnice převedla ze svého maďarského závodu výrobu pizzy italského typu. To bylo důležité, neboť mnozí Češi už z dovolených znali originální pizzu a chtěli doma také takovou. V Rokytnici se dodnes vyrábějí oba druhy, tenké těsto však již výrazně vede.

Frost Food

- Výrobu pizzy zahájila v roce 1994.

- Ve výrobním programu má také mražené knedlíky a různé speciality.

- Vyváží 70 procent produkce.

- Exportními trhy jsou Norsko, Švédsko, Dánsko, Finsko, Německo, Velká Británie, Slovensko, Belgie, Slovinsko, Rakousko a Maďarsko.

- Loňské tržby činily 177 mil. korun.

- Firma má 125 zaměstnanců.

- Firma vznikla pod názvem Guseppe v roce 1993.

- V současné době je jediným výrobcem mražené pizzy v Česku.

Jenže Orkla přecenila potenciál rumunského i polského trhu. Do střední a východní Evropy navíc razantně vstoupila německá firma Dr. Oetker. Vypukla válka reklam, do které mohl více investovat německý gigant. Norové se proto rozhodli celý region opustit. V roce 2008 podnik prodali právě firmě Dr. Oetker.

Němci se od počátku netajili, že jim jde jen o úspěšné značky Guseppe, Maestro a Pizzeria Guseppe. O továrnu nestáli, protože Dr. Oetker má dostatečné kapacity v Německu a v Polsku. Výroba značkové pizzy přešla do Polska. Rokytnická firma se přejmenovala na FrostFood a počet jejích zaměstnanců klesl z 220 na pouhých 90.

Noví majitelé se nicméně zachovali férově. Když zjistili, že závod je i bez značkové pizzy životaschopný, umožnili managementu, aby jej převzal, zajistil mu kapitál a udržel v chodu. K majetkové změně došlo v roce 2010.

Dnes firmu vlastní tři Češi a jeden Němec. Z původních vlastníků a zakladatelů se tak do podniku vrátil někdejší generální ředitel Karel Matyska. Dalšími, už novými vlastníky jsou současný generální ředitel Jiří Vlček, podnikatel Jaromír Hudec a Tom Theurer, představitel německého odběratele.

Tři roky žádnou pizzu pod vlastní značkou

Převzetí závodu provázela dohoda. Rokytnická společnost nesměla tři roky nabízet žádnou značkovou pizzu. Naopak mohla bezúplatně používat značku Guseppe pro mražené knedlíky. "Postupně jsme na ně začali přidávat novou značku Don Peppe," líčí taktiku Vlček. Název Don Peppe předznamenává, že se firma chystá letos vrátit na trh značkových pizz.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru