Žebříček absolutních vítězů mezi nejúspornějšími auty (najdete ho zde) by ovládly takzvané plug-in hybridy - tedy stále relativně drahá auta, kterých se v Česku prodá pár kusů za rok. Na prvním místě figuruje Opel Ampera s cenou od 1 080 000 korun a udávanou spotřebou 1,2 l benzinu na 100 km (zážitky z jízdy tímto vozem čtěte zde). Nové Ampery se v Česku mezi lednem a dubnem 2013 registrovaly jen dvě.

Navíc metodika výpočtu spotřeby plug-in hybridů se nám nezdá vůči ostatním autům úplně fér. Jde totiž vlastně o elektromobily, které se nabijí ze zásuvky, ujedou několik desítek kilometrů na elektřinu, a teprve po vybití baterií, když fungují jako klasický hybrid, se jim počítá spotřeba benzinu. Tím pádem si na první stovce kilometrů opravdu vystačí s mizivým množstvím paliva, ale na druhé stovce už by to bylo bez dobití úplně jinak.

Zkrátka jsme se dnešní žebříček nejúspornějších aut rozhodli omezit pouze na nejoblíbenější modely. Vzali jsme padesát aktuálně nabízených nových aut s největším počtem registrací mezi lednem a dubnem (žebříček najdete zde) a hledali mezi nimi ty nejméně žíznivé. Tady je výsledek:

Peugeot 208 (i 3dv.) 1.4 e-HDI 2-tronic                      3,4 l

Seat Ibiza (i kombi a 3dv.) 1.2 TDI                              3,4 l

Škoda Fabia (i kombi) 1.2 TDI                                   3,4 l

Toyota Yaris HSD                                                       3,5 l

Honda Civic 1.6 i-DTEC                                             3,6 l

Hyundai i20 1.1 CRDi ISG                                          3,6 l

Renault Clio (i kombi) 1.5 dCi (55 i 66 kW)                3,6 l

Hyundai i20 1.4 CRDi ISG                                          3,7 l

Hyundai i30 (i 3dv.) 1.6 CRDi ISG (81 i 94 kW)          3,7 l

Kia cee´d (i 3dv.) 1.6 CRDi ISG (81 i 94 kW)              3,7 l

Opel Astra (i sedan) 1.7 CDTI EcoFlex (81 i 96 kW)   3,7 l

Kliknutím na aktivní názvy modelů otevřete jejich ceníky, přehled výbav, technická data, redakční testy a další podrobnosti.

Pokud má některé z aut stejnou spotřebu u více karosářských verzí, řadíme ho do žebříčku pouze jednou, ale ostatní varianty zmiňujeme stejně jako různé výkonové verze objemově shodných motorů. Jediným vozem, který se mezi jedenáctkou nejúspornějších objevil dvakrát - tedy s dvěma různými motory - je Hyundai i20.

Vidíte, že žebříček ovládly malé vozy velikosti Škody Fabia. Nejúspornějším kompaktem neboli autem z nižší střední třídy je Honda Civic, ale brzy se chystá vyjet nová Octavia GreenLine, která má spotřebu stlačit na rekordních 3,3 l. Většina z nejúspornějších aut v našem žebříčku polyká naftu, benzinovou výjimku tvoří hybridní Toyota Yaris. 

 

Nejdostupnějším autem z našeho žebříčku je Renault Clio 1.5 dCi 55 kW za 289 900 korun. Přehled všech vozů se spotřebou do 3,7 l paliva na 100 km a cenou do 400 tisíc včetně těch, které se nevešly mezi padesátku nejprodávanějších, si můžete prohlédnout zde. Před Clio se dostal Chevrolet Aveo za 281 900 korun, který ale mezi padesátku nejoblíbenějších modelů v Česku nepatří.

Úspornost a dynamika nejdou vždy ruku v ruce, většina z aut v žebříčku patří spíše mezi lenochy. Peugeotu 208 1.4 e-HDI 2-tronic trvá rozjetí z místa na stovku 16,2 s. Existují ale i výjimky. Největší z nich představuje naftová šestnáctistovka Hondy Civic, které zrychlení z 0 na 100 km/h trvá jen 10,2 s. Největším dynamitem mezi hyperúspornými auty je však Opel Ampera, která to samé zvládne za devět vteřin.