Velké firmy stahují své reklamní kampaně z Facebooku. Významní inzerenti, jako japonská automobilka Nissan či největší britská stavební firma Nationwide, tak činí poté, co se reklamy na jejich produkty objevily vedle urážlivých komentářů a fotografií.

Inzerce na auta Nissan, firmu Nationwide a například též na kosmetické produkty Dove od firmy Unilever byly totiž automaticky umísťovány vedle závadných fotografií - například zneužívaných žen -, které si uživatelé Facebooku vyhledali či na ně náhodou narazili.

Jde o uživatele, na něž firmy namířily svou cílenou reklamu - to je forma marketingu, která na síti identifikuje uživatele, kteří jsou náchylní ke koupi určitých produktů. Pak automaticky umístí reklamu na zmíněný produkt na jakoukoli stránku, kterou daný uživatel navštíví.

Fotografie facebookových stránek, kde se obrázky inzerovaných produktů velkých firem objevily vedle nevhodných obrázků, se pak navíc šířily dál na internetu pro pobavení ostatních.

Britská Nationwide uvedla, že dokud se problém nevyřeší, pozastavuje svou facebookovou reklamní kampaň. Zástupci firmy vyrábějící kosmetiku Dove uvedli, že pracují se správci Facebooku na tom, aby se cílení na zákazníky zlepšilo.

"Pro Facebook je tato ostuda přelomovým momentem," říká Christian Purserová, šéfka digitální sekce reklamní agentury M&C Saatchi. "Pokud Facebook chce, aby jeho příjmy z reklamy rostly, bude muset převzít zodpovědnost za obsah stránek.

Bob Wootton z organizace ISBA, která reprezentuje největší britské reklamní firmy, dodává: "Ztráty z poškození dobrého jména, které firmy utrpí v důsledku nešťastného umístění své reklamy, mohou velmi rychle růst."

Tržby z reklamy rostou

Za první tři měsíce tohoto roku utržil Facebook 1,46 miliardy dolarů, což byl 38procentní nárůst oproti stejnému období loni, a to právě díky novým nástrojům, s jejichž pomocí umožnil reklamním firmám cílit reklamu na jednotlivé uživatele.

Facebook uvedl, že drtivá většina kontroverzních obrázků s reklamami firem byla z jeho stránek (těch je celkově téměř 100 miliard) již odstraněna.

Sporný obsah byl nejprve označen jako "kontroverzní humor", načež ho Facebook po několika dnech vymazal.

Organizace na ochranu práv žen ale žádají po Facebooku razantnější akci. Zhruba stovka těchto sdružení poslala firmě otevřený dopis, v němž žádá, aby byly stránky přísněji spravovány, a vyzvala také uživatele Facebooku, aby si stěžovali na značky, jejichž reklamy se objevily vedle kontroverzního obsahu.

Podobný problém se nedávno stal i mobilnímu operátorovi, firmě Vodafone. Její on-line reklamy se na videoserveru YouTube objevily vedle nahrávky, v níž stoupenci teroristického hnutí Al-Káida vybízejí ke svaté válce, džihádu.

Vodafone prohlásil, že nešlo o úmysl, a situací je prý "pochopitelně znepokojen".

 

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru