Soukromý železniční dopravce AWT, v němž má podíl podnikatel Zdeněk Bakala, získal licenci na provoz v Polsku. Údajně má být první firmou se sídlem mimo Polsko, která podobné oprávnění dostala.

V nejbližší době se chce soustředit na přeshraniční přepravu ve slezském regionu s využitím polských strojvedoucích.

Do budoucna chce mít společnost dostatek vlastních zaměstnanců schopných jezdit v Polsku i v Česku, uvedla společnost v tiskové zprávě.

Polský trh je podle AWT trojnásobně větší než český. V roce 2011 po kolejích přepravilo 224 milionů tun materiálu, zatímco v ČR to bylo přes 80 milionů tun. "Chceme zde nabízet služby průmyslovým podnikům v oblasti energetiky, ocelářství, chemického nebo automobilového průmyslu," uvedla Jana Vládková, předsedkyně představenstva polské AWT Rail.

AWT prostřednictvím polské pobočky působí jako speditér v zemi dlouhodobě. Dosud ale mohl realizovat přepravy pouze prostřednictvím místních partnerů a lokálních zaměstnanců. Po získání takzvaného bezpečnostního certifikátu železničního dopravce nyní může provozovat dopravu přímo pod hlavičkou AWT. První lokomotivy s logem AWT se podle společnosti mohou na polských tratích objevit do několika týdnů.

Ve vozovém parku skupiny AWT je více než 160 lokomotiv a 5500 vozů. V Česku vlastní terminál kombinované dopravy v Paskově u Ostravy, provozuje přes 60 železničních vleček a vlastní zhruba 400 kilometrů vlastních tratí. Zaměstnává přes 2000 lidí a její tržby se blíží deseti miliardám korun. Kromě polské pobočky provozuje obdobné společnosti rovněž na Slovensku a v Maďarsku.

Osmdesát procent AWT vlastní investiční skupina BXR Group, v níž má poloviční podíl Zdeněk Bakala. Ten vlastní vydavatelství Economia, pod nějž spadají Hospodářské noviny nebo server IHNED.cz.