Petr Rusek (45)

Vzdělání:
Vystudoval Strojní fakultu VUT Brno.

Kariéra:
Působil v podniku Karosa Vysoké Mýto, nakonec jako obchodní ředitel.
Řídil společnost Composite Components.
Nyní je předsedou představenstva Tatra Truck.

Rusek se stává předsedou představenstva společnosti Tatra Trucks a zároveň působí jako zástupce generálního ředitele kopřivnického podniku. V rozhovoru pro týdeník Ekonom poprvé nastínil, jakými cestami se má automobilka dále ubírat: nemá se tolik spoléhat na armádní zakázky a musí nabízet větší pohodlí.

Zastupujete nového vlastníka ve společnosti Tatra. Jaká je vaše role v podniku?

Jsem manažer, který jedná se současnými i potenciálními novými odběrateli a má na starost obchodní strategii. Mým prvním cílem je udržet důvěru klíčových odběratelů. Mám od nich pozitivní odezvu; Tatře věří a sdílejí pocit, že současné změny mohou spolupráci posunout jen k lepšímu. Kromě toho se věnuji i vnitřnímu chodu podniku. V této oblasti se podařil významný krok: dojednání kolektivní smlouvy s podnikovou odborovou organizací.

Snažíte se přesvědčit indické odběratele, že nemáte nic společného se starou Tatrou namočenou do korupčních skandálů. Zůstane i v této situaci ředitelem Ronald Adams?

Pan Adams je generálním ředitelem. Máme jasně nastavenou komunikaci a kompetence. V podniku zůstane tak dlouho, dokud nebude předána veškerá agenda a dokud to bude přínosné. Nedokážu teď odhadnout, zda to bude trvat měsíc, dva, nebo rok.

Zůstane Tatra v českých rukou?

Cílem je, aby v podniku dostali slovo profesionální čeští manažeři, kteří mají za sebou nezpochybnitelné výsledky. Tatra je a měla by zůstat tradiční českou značkou a nestát se malým kouskem nadnárodního holdingu. Podnik by měl na trhu i do budoucna působit samostatně a být rovnocenným konkurentem a partnerem jiným značkám. To samozřejmě neznamená, že by nemohl uzavřít strategické partnerství s nějakým světovým hráčem. Rádi bychom prohloubili spolupráci s koncernem DAF.

Co ji bude živit - civilní, nebo vojenská produkce?

Jenom dodávky pro armády nemohou zajistit stabilitu. Tatra potřebuje silně posílit v civilu, a o to se snažím. Půjde o terénní nákladní vozidla pro stavební průmysl, těžaře, lesnictví a hasiče. Armádní zakázky by měly být spíše bonus, základ musí být pro civilní sféru.

Naskýtá se šance proniknout na další trhy?

Tatra má velkou šanci, protože její značka je stále silná a technologie jedinečná. Za klíč považuji kvalitní obchod a od toho v Tatře jsem. Důležitý je ovšem rovněž produkt a určitá změna uvažování: dnes je i u terénního náklaďáku pro rozvojové země důležitý výkon na silnici a dokonce i nějaký komfort v kabině. V delším horizontu chceme upravit tatrovku tak, aby ke sloganu "Nejlepší v terénu" bylo možné dodat "Skvělá na silnici".



obalka ekonom 172013- Bude Tatra propouštět?

- Jaká je současná ekonomická situace podniku?

- A co podle Petra Ruska dělá český stát pro podporu exportu? 

Celý rozhovor s předsedou představenstva Tatry najdete v novém čísle týdeníku Ekonom, které vyšlo ve čtvrtek 25. dubna.

 

 

Zbývá vám ještě 0 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se