Český vyhledávač levných letenek Skypicker má po necelém roce existence velké ambice. Brněnský start-up chce prorazit mezi přední světové vyhledávače, a na podzim se proto chystá přesídlit do Londýna.

"V Londýně sídlí mnoho důležitých leteckých společností, s jejichž manažery se potřebujeme kamarádit," říká s úsměvem pětadvacetiletý zakladatel Skypickeru Oliver Dlouhý. Firma se ve Velké Británii také bude snažit získat zahraničního investora.

Skypicker funguje od loňského května, byl jedním z účastníků jarního běhu podnikatelského akcelerátoru StarCube.

Už v červenci o Skypickeru napsal francouzský deník Le Figaro a v říjnu se dostal mezi deset nejužitečnějších stránek pro cestovatele v žebříčku bloggera New York Times.

"Tehdy k nám najednou začaly chodit desítky tisíc lidí, padaly nám servery. Když jsme je zas nahodili, moc nám to pomohlo, protože jsme dostali spoustu nápadů, co ještě vylepšit," říká Dlouhý.

Skypicker sází na uživatelsky přívětivé vyhledávání letenek – na mapě Evropy jednoduše kliknete na zemi či město, odkud a kam potřebujete letět, a zobrazí se vám nejlevnější spojení.

Někdy vycházejí nejlevnější zvláštní trojúhelníky, kdy letíte třeba na sever Evropy s přestupem v Miláně, protože jde ale o kombinaci nízkonákladových letů, vyjde levněji než let přímý. Pokud potřebujete přímý let, stačí zaškrtnout odpovídající políčko.

Ztráta času na přestupu "batůžkářům" nevadí, hlavně když ušetří. Nejvíce rezervací zatím chodí od Američanů, kteří cestují po Evropě a nezáleží jim na tom, v jakém pořadí země navštíví. Systém umí najít nejlevnější let pro danou chvíli kamkoli.

Oliver, kterého k nápadu založit start-up přivedly vlastní cestovatelské zkušenosti, takhle třeba za 1500 korun letěl do Portugalska přes Milán a zpátky přes Eindhoven. Vyhledavač také najde zvláštní akce dopravců, jako byl třeba let do Stockholmu s Ryanair za dvě koruny – večer tam, ráno zpět. Za 250 korun svého času nabízela letenku do Paříže už zkrachovalá Sky Europe.

V současné době Skypicker nabízí lety zhruba 30 low-costů jako Wizzair, Easy Jet, Smart Wings nebo Jet2. Za dva týdny ale přibude díky spolupráci s populárním francouzským vyhledavačem Govolo i nabídka klasických aerolinek typu ČSA nebo Iberia. Jejich nabídka může být levnější při letech do destinací, kam low-costy příliš nelétají, příkladem může být Varšava.

Skypicker navíc chce v nejbližší době rozšířit nabídku i o Asii.

Firma si u prodaných letenek účtuje poplatek 10 % a vydělává také na reklamě na stránkách. Levnější ceny má podle vlastních slov i díky tomu, že nevnucuje pojištění k letenkám jako jiní. V březnu se Skypicker poprvé dostal do černých čísel.

Skypicker nabízí také praktické rady cestovatelům, například přehled letišť, na kterých se nejlépe spí (Praha je na 9. místě, žebříček vychází z ankety na webu sleepinginairports.net). Nechybí ani doporučení, s jakým předstihem nakupovat letenky nejlevněji (viz obrázek).skypicker infografika01

Za hranice firma vyráží pro miliony. Prvních 400 000 korun do Skypickeru investoval Jiří Hlavenka, zakladatel Computer Press. "Nyní potřebujeme investici o řád vyšší, myslíme si, že ji spíš seženeme v zahraničí než doma," říká Dlouhý.

Stěhovat se ale bude jenom část Skypickeru. "Teď jsme tým sedmi lidí, ale do Londýna pojedeme asi tři, lidé zaměření na obchod. Vývojářský tým můžeme nechat v Brně, stejně funguje většinou po internetu, scházíme se jednou týdně. Abychom snížili náklady na kancelář a podobně, jednáme s dalším start-upem Videoflot, že bychom jeli napůl," říká šéf Skypickeru.

Nebojí se, že za pár let přijde Google nebo Facebook s nějakým univerzálním vyhledávačem letenek, který všechny menší převálcuje?

"To si uvědomujeme, ale například Google ohromně vydělává na reklamě, kterou má na podobných konkurenčních vyhledávačích jako Kayak nebo Momondo, takže by si zbytečně podřezával vlastní větev. Ale je jasné, že pokud jde někdo prudce nahoru, tak ho ostatní mohou třeba chtít koupit," dodal Dlouhý.

Související

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru