Pokuty za 80 milionů korun loni udělila Česká obchodní inspekce (ČOI), oproti předchozímu roku je to o 20 milionů korun víc. Nový ústřední ředitel České obchodní inspekce Vladimír Velčovský, který je ve funkci od začátku března, chce kontroly ještě víc zpřísnit.

"Cílem ale není dělat si čárky za počet pokut. Chceme kultivovat prostředí," říká v rozhovoru Velčovský. Inspekce chce skoncovat s tajnůstkařením a plánuje zveřejňovat všechny udělené pokuty. Nový šéf ČOI se chce také zaměřit na lepší a rozsáhlejší komunikaci. 

Hlášení podnětů lidí na ČOI roste, jak se s tím vypořádáváte?

Už jsem veřejně deklaroval, že se chci zaměřit na zásadní problémy v oblasti ochrany spotřebitele a najít způsob, jak jim v maximální možné míře předcházet. Jedním z nich je operativní a rychlá reakce našich inspektorů na podněty zvenčí. S tím samozřejmě souvisí lepší celková komunikace inspekce. A to jak směrem k občanům, tak i k firmám a dalším orgánům státní správy.

Které oblasti jsou nejvíc problematické?

Vzhledem k počtu stížností i zjištění sem patří například internetové obchody, zprostředkování a poskytování úvěrů, předváděcí akce, služby cestovních kanceláří a agentur, ale také obchodní řetězce a další problémové oblasti trhu.

Lidé sice častěji oslovují ČOI, ale dosud nebyla zpětná vazba ideální a často se nedozvěděli výsledek kontrol. Jak to chcete konkrétně změnit? 

Nový šéf ČOI

Vladimír Velčovský (46) je od začátku března 2013 ústředním ředitelem České obchodní inspekce. Zkušenosti má ze soukromé i veřejné sféry.

Působil v české armádě, například jako ředitel akvizičního úřadu ministerstva obrany a zástupce náměstka ministra pro ekonomiku.

Po ochodu z armády zastával manažerské pozice v několika společnostech. Sedm let také vedl hokejový klub v Šumperku.

Vystudoval ekonomickou fakultu na Vysoké škole pozemního vojska ve Vyškově a je absolventem několika zahraničních akademií.

Je zcela jednoznačné, že kdo nyní nesleduje pravidelně mateřský web ČOI, tak téměř o její činnosti, a hlavně o nálezech a problémech neví. Mým cílem je maximálně a včas, protože pouze tehdy je to cenná informace pro konečného spotřebitele, po pravomocném rozhodnutí zveřejňovat veškeré nálezy.

Jenže ne všichni využívají internet. Chcete komunikovat i jinak?

Ano. Hlavně starší generace není zvyklá pravidelně brouzdat na internetových portálech, takže je potřeba informovat také prostřednictvím denního tisku, rozhlasu, pravidelných besed a podobně. Typickým příkladem je dokumentární film Šmejdi (pozn. popisuje dění na předváděcích akcích pro seniory), který se bude propagovat v premiéře od 18. dubna. S ministrem Kubou bychom měli cestu tohoto dokumentu po České republice zahájit. Tento film dokumentuje příklad toho, jak jsou okrádáni lidé staršího věku a brutálním způsobem zneužívání k nákupu vysavačů, různých elektronických spotřebičů mimo režim reklamací, kultury prodeje a podobně.

K posílení celkové komunikace musí sloužit nasazení ústředního ředitele, tiskového oddělení a všech ředitelů regionálních podřízených inspektorátů v celé ČR. Situace to prostě vyžaduje.

Počet podnětů u ČOI roste, jakým způsobem budete vybírat prioritní témata, na která se budete soustředit? 

ČOI je denně zavalována stovkami podnětů. Je potřeba zvolit priority, protože kapacita člověka je jen jedna. Priority budeme filtrovat podle stupně společenské závadnosti a dopadu na větší masu lidí. Ze zákona musíme na všechny podněty odpovědět, ale samozřejmě to musí být podle pořadí důležitosti a je jasné, že se nelze stejnou měrou věnovat například přetáčeným tachometrům, závadným pohonným hmotám a třeba elektronickým cigaretám.

Co považujete vy za nejproblémovější oblast? 

Problémů je celá řada. Priority budou vždy tam, kde se co nejvíc občanů setká s potenciálním problémem. Sám nemám vypíchnutou jednu oblast.

Video

Počet pokut není smyslem ČOI, ale zpřísníme

Loni uložila ČOI pokuty za 80 milionů korun, tedy o 20 milionů víc než o rok dříve. Jak hodnotíte dosavadní praxi? Měly by i tady nastat změny?

Výše a počet pokut není smyslem ani důkazem úspěšnosti kontrolní činnosti, ale spíše vysvědčením, které bylo vystaveno podnikatelským subjektům za nefér jednání. Že výše pokut roste, přestože jejich počet je víceméně stabilní, je výsledkem toho, že řada kontrolovaných osob s porušováním zákonů pokračuje. Pak nastupuje institut opakované a mnohdy citelně vyšší pokuty. Pro to má ČOI legitimní oporu v zákonech a já budu trvat na tom, aby ředitelé inspektorátů svých pravomocí tam, kde je to na místě, více využívali. 

Cílem není udělovat pokuty a dělat si za ně čárky. Na druhou stranu je tady rozšířený dojem, že výše pokut je například u velkých obchodních řetězců nízká. Měly by se zvýšit, nebo zpřísnit nějakým dalším způsobem?

Mým cílem je obecně zpřísnit, ale pro to jsou rozhodující dva faktory. To je opakovanost daného problému u konkrétního prodejce či výrobce a stupeň společenské závadnosti.

Podle obchodních řetězců je velký problém, že v jednotlivých krajích rozhodujete stejné prohřešky odlišně. Souhlasíte?

HNByznys na facebooku

/klikem na ikonu vstupte na profil/

Nenajdete dvě úplně stejné kontroly. Proto je také zřejmé, že nemohou být stejná zjištění a logicky ani stejné pokuty, přestože kvalifikace správního deliktu je stejná. Okolnosti každého rozhodnutí jsou jiné. Ke sladění kontrol inspektorátů zatím jen doplním, že jejich činnost vychází z centrálního ročního plánu kontrol a je podporována metodickými pokyny. Sjednocení postupu jednotlivých inspektorátů při kontrole je do jisté míry žádoucí a to především tím směrem, aby jednání dozorového orgánu bylo předvídatelné. 

Jedním z vašich prvních plánů bylo posílení pravomocí jednotlivých inspektorátů, jak to postupuje? 

To se již změnilo. Dříve fungoval v pracovněprávních vztazích ústřední ředitel tím způsobem, že rozhodoval o každém zaměstnanci i na druhém konci republiky. Ředitel inspektorátu si mohl vybrat svého člověka, ale pokud přijetí, propuštění nebo výši platu nepodepsal ústřední ředitel, tak měl smůlu. Nyní je delegována tato pravomoc na jednotlivé ředitele inspektorátu, ti si vybírají své lidi a odpovídají za ně. 

ČOI byla často kritizována kvůli vlastním veřejným zakázkám, změní se i tato praxe? 

Ano, praxe zadávání veřejných zakázek, a zejména odpovědnost konkrétních pracovníků za jejich průběh, se v dohledné době změní. Do konce dubna bude hotová jednotná metodika zadávání veřejných zakázek v podmínkách ČOI, která tu chybí. Nestojím o veřejnou kritiku, že ČOI na jedné straně dodržování zákonů dozoruje a na druhé straně je sama porušuje a případy na to uvnitř ČOI jsou. Veřejné zakázky vyhlašované ČOI budou zcela transparentní a v souladu se zákonem.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru