České aerolinie dál mají problémy. Poslední tři roky přežily jen díky tomu, že svůj provoz financovaly ze státních podpor a z prodejů majetku.

Už ale nemají co prodávat a musí dokázat vydělat si na svůj vlastní provoz. Prodej části akcií Korean Air to sám o sobě nezaručuje.

S čím Korean Air pomůže

Nejprve je třeba se ptát, čím ČSA pomohou Korejcům. Ti budou moci svou síť rozšířit o síť ČSA. Tedy nabídnout lety i tam, kam se přímý let ze Soulu nevyplatí. Zároveň Korejci získají i určitou formu zálohy pro případ, že lety do hlavních evropských metropolí budou přetíženy.

Pokud bude plné letadlo z Koreje do Paříže, budou moci nabídnout i přestup v Praze. To se ale již děje a k této formě spolupráce by došlo i bez toho, aby Korean musely kupovat podíl v ČSA.

Za oněch 2,7 milionu eur, které za podíl v ČSA platí, ale získají partnera v Evropě, který bude moct v mimořádných situacích pomoci s letadly, posádkou nebo zázemím. A samozřejmě, že Korean od spolupráce očekávají i to, že ČSA dokáže do letadel Korean dostat i své zákazníky.

Z toho vyplývají i přínosy pro ČSA. Korean přivedou nové cestující na linky z Prahy do západní Evropy. To zvýší obsazenost těchto letadel a v řadě případů může jít o zlom mezi ztrátou a ziskem.

Letiště Praha očekává, že přibudou stovky tisíc cestujících. Jednoduché to ale nebude, pokud ČSA odlety spojů do západní Evropy příliš přizpůsobí požadavkům cestujících ze Soulu, může tím přijít o české cestující, kterým může vyhovovat jiný čas odletů – například u konkurence.

Jisté ale je, že ČSA získá cennou hotovost prodejem letenek do Koreje, Japonska nebo Austrálie. Stejný efekt už měla i linka do Abú Dhabi, odkud pak ČSA prodávaly navazující spoje aerolinií Etihad. Platí totiž, že zatímco letenky po Evropě stojí málo a kupují se poměrně na poslední chvíli, dálkové lety stojí násobně více a lidé si je kupují řadu měsíců před odletem.

Šéf Českého aeroholdingu Miroslav Dvořák také očekává, že bude moci díky Korean a jejich velikosti levněji pořizovat letadla.

S čím Korejci naopak ČSA nepomohou a další podrobnosti si můžete přečíst ve středečních Hospodářských novinách. 

Čtěte více v Hospodářských novinách