Francouzský obchodník, který v Česku působil jen šest let, se chce prosadit na trzích v Číně a Brazílii. Carrefour plánuje, že tam v příštím roce zahájí širší expanzi.

Řetězec, který je největším maloobchodníkem v Evropě, proto nyní připravuje novou strategii pro svůj rozvoj v obou zemích. 

"Náš růst v těchto regionech pravděpodobně není dostatečný. Jsou to velké země a je tam hodně možností," cituje šéfa Carrefouru Georgese Plassata Financial Times

Už nyní tam přitom Carrefour působí. Brazílie je pro společnost druhým největším trhem podle prodejů, Čína pak pátým. Zatímco loni ale prodeje v Latinské Americe vzrostly o 14 procent, v Asii se musel Carrefour vyrovnat s desetiprocentním propadem. 

Velkou roli v tom podle Plassata hraje zpomalení čínské ekonomiky. Ve změně tamního hospodářství, které se postupně víc a víc soustředí na domácí poptávku a spotřebu, ale vidí budoucnost i francouzský řetězec. 

Nový šéf Carrefouru, který firmu vede rok, kritizuje práci svého předchůdce. Skupina prý byla jako kuře bez hlavy a vedení se chovalo, jako by bylo pod sedativy. Hlavní problém přitom podle něj spočíval v silné centralizaci. 

Plassatovi se podařilo za loňský rok díky odchodu z problémových trhů a prodeji aktiv více než ztrojnásobit čistý zisk na 1,2 miliardy eur (zhruba 30 miliard Kč). Tržby společnosti loni stouply o necelé procento na 76,8 miliardy eur. Provozní zisk předtím tři roky nepřetržitě klesal, celkem se propadl o čtvrtinu. 

HNByznys na facebooku

/klikem na ikonu vstupte na profil/

Ukáže se ale, zda se podaří obrat k lepšímu udržet. Podle kritiků je Carrefour příliš závislý na hypermarketech, které už ale mají největší rozmach za sebou.

Nicméně Plassat to tak nevidí a nepovažuje zmenšování prodejen za správnou cestu.  

Jedním z cílů je zvýšit autonomii manažerů obchodů a zastavit propad prodejů nepotravinářského zboží. Hlavní strategie ale povede obchodní řetězec na čínský a brazilský trh. 

Firma se totiž v posledních letech potýká se slábnoucí poptávkou v Evropě, na které je stále velmi závislá. Loni se například rozhodla odejít z Řecka.

Do roku 2005 působil Carrefour, který je druhým největším maloobchodním prodejcem na světě po americkém konkurentovi Wal-Mart Stores, také v Česku. V roce 2005 se ale z tuzemska stáhl a prodal své místní obchody konkurenčnímu Tesku.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru