Výroba nákladních aut v Česku se za posledních deset let snížila na méně než polovinu. Zatímco v roce 2001 dodali čtyři výrobci na trh 2718 vozů, loni to bylo jen 1454 aut od dvou výrobců, jak to vyplývá z informací Sdružení automobilového průmyslu.

Loni se ale naopak tento trend obrátil. Oproti roku 2011 narostla výroba nákladních vozidel o necelých dvanáct procent. Především díky růstu produkce ve společnosti Avia Ashok Leyland Motors. Oproti roku 2011 zvýšila tato firma výrobu o více než šedesát procent. Druhý největší domácí výrobce, Tatra Kopřivnice, šel loni do útlumu. Tatra vyrobila o 29 procent méně vozů.

Loni vyrobila letňanská Avia v Česku necelou tisícovku užitkových vozidel, což bylo o skoro 400 vozů víc než v roce 2011. Necelých 200 vozů se prodalo v Česku, zbytek do zahraničí.

Celkově stojí za růstem firmy prodeje na trzích střední a východní Evropy včetně Ruska.

"V průběhu posledních let udělala Avia významné kroky ve svém celosvětovém působení. Dnes operujeme na všech pěti kontinentech, daří se nám na ruském i americkém trhu, kde jsme loni prodali skoro polovinu našich vozidel. Stejně významné byly pro nás i evropské země," hodnotí loňský rok výkonný ředitel společnosti Tomáš Jiřička.

Automobilka Tatra loni vyrobila 496 nákladních aut, což představuje meziroční pokles o 29 procent. Prodej na domácím trhu se snížil o čtvrtinu na 84 kusů a export klesl o 24 procent na 447 vozidel.

Výroba užitkových vozidel v ČR

Letos by se mohla podle prognóz produkce firmy zvýšit. Automobilka, kterou před nedávnem koupila za 176 milionů korun společnost Truck Development, nechce konkrétní plány na letošní rok komentovat.

"Vzhledem k organizačním změnám, které probíhají, bych o plánu raději nehovořil, ale věřím, že se dostaneme určitě na vyšší číslo, než bylo vloni," uvedl manažer marketingu Jiří Kašpárek.

Největším exportním teritoriem Tatry je v současné době Ruská federace, dále Ázerbájdžán a také Austrálie. Zaměřuje se rovněž na Střední východ, zejména Saúdskou Arábii a Spojené arabské emiráty.

Celkem mířilo z tuzemských automobilek v minulém roce 1207 vozů na export, což je poměrově víc než v roce 2011.

Za první dva měsíce tohoto roku bylo celkově vyrobeno 90 nákladních automobilů.