Zatím posledním zákazníkem firmy Tomáše Podešvy je muzeum v Jekatěrinburgu. "Sami si nás našli, požádali o jednu maketu historického vojenského letadla. Nakonec je z toho letadel šest a další čtyři ještě asi přibudou," říká v rozhovoru pro IHNED.cz podnikatel, který se zabývá výrobou letadel.

Po republice i mimo ni se pohybují stroje s romantickými jmény Nebeská Blecha, Tulák, Trenér, Brouzdalík - na všech se podílel buď on sám, nebo někdo z jeho rodiny.

"Udělali jsme ale i letuschopnou kopii Messerschmitta, Fokkera a amerického dvouplošníka Stearman. Může se s nimi létat, udělají se na tom ale pouze základní zkoušky křídel a základní výpočet, tyto podklady u nás vystačí pro provoz kusového stroje, avšak nikoli pro klasickou certifikaci," popisuje v úvodu rozhovoru.

ANKETA
Chtěli byste vlastnit soukromé letadlo?
Ano
3414 (71%)
Ne
1423 (29%)

Dnes mu ale na stole v dílně o velikosti tří garáží leží časopis ABC. I v něm hledá inspiraci pro výrobu replik starých letadel pro ruské muzeum. "Otec s dědou vedli modelářský kroužek. Od malička všichni létáme, máme to v rodině. Vyrůstali jsme na letišti. Před revolucí jsme ale například začal dělat jeden obří model, dodnes leží nedokončený na půdě. Přeskočili jsme z modelů rovnou na ultralighty," komentuje skok k výrobě opravdových letadel.

Repliky z Újezdu u Uničova:

280220132842 260120132446 010220132516

HNByznys na facebooku

/klikem na ikonu vstupte na profil/

Výroba ultralightů i muzejních maket ho podle jeho vlastních slov stojí především hodně času a zdraví. "Vyrábíme čím dál více. U replik se nejdříve musí nakreslit podkladová dokumentace, vycházející z originálních strojů a dobových záznamů, následně se shání materiál a chystají komponenty - křídla, trup, ocasní plochy. Pak se to vše skládá. Taková maketa letadla měřícího 11 metrů stojí do jednoho milionu korun," odkrývá tajemství výroby.

Šestice maket pro ruské muzeum ostatně právě v těchto dnech opouští jeho dílnu. Před domem parkuje kamion a makety letadel odváží. Skloubit výrobu věrohodných replik s výrobou ultralightů je ale podle Podešvy velmi náročné. "Zakázek na opravdová letadla máme dost - dolnoplošníky, hornoplošníky i dvouplošníky. Hned na květen a červen chystáme čtyři letadla. Dva Tuláčky tam jsou objednané například," říká o svém podnikání Podešva.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru