Škodě Auto loni klesl zisk po zdanění o 4,5 procenta na 15,4 miliardy korun. Tržby stouply o čtyři procenta na 262,6 miliardy korun.

Automobilka loni dodala zákazníkům rekordních 939 200 aut, což znamená meziroční nárůst o 6,8 procenta. Firma to ve středu oznámila na tiskové konferenci.

"Dosáhli jsme rekordních hodnot odbytu a tržeb, rozšířili jsme naši modelovou paletu a dále posílili naši pozici na mezinárodním automobilovém trhu. Investovali jsme do nových modelů a výrobních kapacit. I v nepříznivém ekonomickém prostředí jsme náš provozní výsledek udrželi na prakticky stabilní úrovni 17,9 miliardy Kč," uvedl předseda představenstva Winfried Vahland.

Automobilka podle Vahlanda očekává v prvním pololetí meziroční pokles prodeje. Důvodem je zavádění výroby nových modelů, zejména třetí generace Octavie i propad evropského trhu. Za celý letošní rok chce mít ale vyšší prodej než loňských rekordních 939 200 aut.

Snížení prodejů potvrdily první dva měsíce, kdy odbyt klesl o 7,4 procenta. "Očekáváme, že i druhé čtvrtletí bude proti loňskému slabší, ale prodej bude vyšší než v prvním čtvrtletí," uvedl Vahland.

První polovina roku bude ve znamení zavádění třetí generace nejprodávanějšího modelu Octavia. Prodává se už jako liftback, v dubnu přibude Combi a dále model s pohonem 4x4 a sportovní varianta RS. Škoda také chystá novou karosářskou variantu loňské novinky Rapid pod označením Spaceback.

Celkem Škoda plánuje uvedení osmi nových nebo inovovaných modelů. Vedle verzí Octavie a Rapidu to bude ještě modernizovaný Yeti a Superb. V příštím roce přijde nová Fabia a později také velký terénní vůz.

"Na mezinárodních trzích je poptávka po větším SUV. Vidíme objem kolem 150.000 vyráběných vozů ročně, stejně jako u menšího Yeti," uvedl Vahland. Za největší potenciální trhy označil Čínu, Rusko a střední a západní Evropu.

Firma bude zároveň letos pokračovat v rozšiřování výroby modelů v zahraničních závodech. V Rusku chce vedle Fabie a Roomsteru začít vyrábět modely Octavia, Yeti a Superb, v Číně k Octavii a Fabii přidá Rapid, prodlouženou verzi SUV Yeti a Superb.

Do roku 2018 chce Škoda vyrábět minimálně 1,5 milionu aut ročně. Do roku 2015 chystá kompletní obměnu všech modelů. Minimálně každých šest měsíců představí nový vůz. Loni Škoda zvýšila prodej o sedm procent na 939.200 aut.

Související
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru