Firma na zasílání zboží z USA do celého světa Shipito Američana českého původu Johna Vanhary patří mezi 200 nejrychleji rostoucích amerických společností. Podle jejího zakladatele se to daří i bez většího marketingového úsilí.

"Je to jako sněhová koule. S minimálním marketingem počet zákazníků neustále roste. V tomto je krása velkého trhu. Pro nás ten trh není jen USA, ale celý svět," říká v rozhovoru pro IHNED.cz John Vanhara.

Shipito tak loni dokázal navýšit tržby ze zhruba 20 milionů na 26 milionů dolarů, v přepočtu zhruba 515 milionů korun.

A v budoucnu očekává ještě lepší výsledky. Vanhara se totiž snaží si sklady nepronajímat, ale rovnou kupovat, což není v USA obvyklé.

"Krátkodobě je kupování nevýhodné. Ale v horizontu nad 3-5 let je velmi výhodné a dá nám to obrovskou konkurenční výhodu," říká Vanhara.

John Vanhara

- narozen v roce 1972 v Brně

- jeho rodné jméno je Jan Vaňhara

- studoval na Masarykově univerzitě v Brně, studia zde ale nedokončil

- to se mu povedlo až později v USA, kde vystudoval B.S. Business Administration

- po jeho začátcích podnikání v USA se v roce 2002 rozhodl s manželkou odejít do USA

- vlastní mnoho firem, mezi nejznámější patří zásilková firma Shipito a společnost zabývající se zakládáním firem Paradise

- mezi jeho koníčky patří zejména cestování

Jak se vaší firmě Shipito loni dařilo?

Za rok 2012 jsme měli tržby 26 milionů dolarů a máme 150 zaměstnanců. Drtíme americkou konkurenci, která nás za to doslova nemá ráda. A přitom děláme hodně věcí jinak než ostatní americké firmy.

Velmi často za mnou chodí američtí poradci, venture kapitalisté, private equity investoři a říkají nám, jak máme všechno dělat jinak, protože to děláme špatně. Ale zároveň máme mnohem lepší výsledky než konkurence.

Shipito se stále řadí k nejrychleji rostoucím firmám v USA. Jak se dlouhodobě daří navyšovat zájem zákazníků?

Je to jako sněhová koule. S minimálním marketingem počet zákazníků neustále roste. V tomto je krása velkého trhu. Pro nás ten trh není ani USA, ale celý svět. Máme obrovský potenciál ve spoustě zemí, protože o nás většina zákazníků ještě ani neví.

Kolik má Shipito v současnosti skladů? Plánujete jejich další navyšování?

Někdy mám pocit, že kupuji nové sklady jako housky v supermarketu. Kdykoliv otevřeme nový sklad, tak je za chvíli plný. Sám si říkám, že už to snad musí zpomalit, ale vždy za chvíli hledám další prostor na růst.

V současnosti máme několik skladů v Kalifornii, jeden sklad v Oregonu a otevíráme během měsíce největší sklad v Nevadě.

Máte jen vlastní sklady, nebo je i pronajímáte?

Máme jeden sklad, který pronajímáme, ale tam nám končí nájem příští rok. Takže jsme přikoupili nové sklady v Kalifornii, a zmíněný sklad hodláme přestěhovat. Všechny ostatní sklady vlastním. Vidím v tom velkou strategickou šanci dokázat splatit bankovní úvěry, a pak mít sklady bez jakýchkoliv měsíčních splátek nebo nájmu.

Paradoxně zrovna toto je mi často vytýkáno jako chyba. Investoři dnes mají horizont 3-5 let. Cokoliv se děje v delším horizontu, tak je to nezajímá. Já se na to dívám z mnohem dlouhodobějšího pohledu. Krátkodobě je kupování nevýhodné. Ale v horizontu nad 3-5 let je velmi výhodné a dá nám to obrovskou konkurenční výhodu.

Které země patří mezi největší odběratele?

Austrálie, Rusko, Brazílie, Kanada, Česká republika a Velká Británie.

Dlouho byli vašimi největšími odběrateli Češi. Počet zásilek z USA do Česka ale loni klesl. Nezačínají v poslední době více nakupovat z asijských e-shopů než z USA?

Hlavní problém je placení cla a DPH. Jakmile byl snížen celní limit pro zásilky, tak to znamenalo poloviční propad posílání zboží do Česka. Čechům podle mě vadí tyto starosti s celníky. A u drobných zásilek z Asie to není problém.

Evropa se v posledních letech skloňuje ve všech pádech v souvislosti s dluhovou krizí. Evropané šetří své peníze. Můžete to potvrdit z vlastní zkušenosti?

Je to relativně stabilní. Velký propad jsme nezaznamenali. Ale je to tím, že to ani zas tak nesledujeme. Ono nám neustále přibývá hodně zákazníků a máme co dělat, abychom to zvládali. Jednotlivé země a trhy zas tak nesledujeme.

Jaké zboží nejčastěji posíláte z USA?

Dobrá otázka, ale nemáme to detailně zmapované. Většina lidí kupuje módní oblečení. Třeba značky, které nejsou zas tak k dostání, nebo jsou v USA mnohem levnější.

Jaké jsou nároky zákazníků? Obávají se něčeho? Přeci jen jde o nákup zboží z velkých dálek.

Zákazníci chtějí co nejlevnější poštovné. A na tom neustále pracujeme. Hledáme nové možnosti, jak toho dosáhnout. A docela se nám to daří.

Jinak se nemají zas tak čeho obávat. Většina si nechá udělat fotku pro kontrolu zboží, které k nám přišlo. Kdyby obchod udělal nějakou chybu a poslal třeba špatnou velikost oblečení, tak lze bez problémů vše vrátit nebo vyměnit dokud je zboží v USA.

Jaké máte další plány se Shipitem?

Já zase tak ambiciózní člověk nejsem, abych si dělal velkolepé plány. Jsem samozřejmě moc vděčný za to, že Shipito je tam, kde je. Mám kolem sebe lidi, kteří dělají dobře svoji práci a je vidět, že je to baví. Nedáváme si nějaké cíle, ale spíše se snažíme každodenně dělat chytrá rozhodnutí.

Přemýšlíme konstantně, co je nejlepší pro zákazníky, co musíme vylepšit. Ono je toho hrozně moc. Asi jako v každé firmě. A zjistili jsme, že tím vylepšováním děláme zákazníkům největší radost. Takže to je naše strategie do budoucna.


HNByznys najdete i na Facebooku. Nenechte si ujít nejdůležitější zprávy ze světa financí a staňte se našimi fanoušky - ZDE


Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru