Čeští řidiči mohou od středy platit za parkování bezhotovostně, nemusí už tedy chodit pro parkovací lístky do automatu.

Nový systém mobilních plateb za parkování Pango začne od středy 13. března využívat první město v Česku - Mělník. A nejedná se o placení prostřednictvím prémiových sms, které je už možno využít v některých městech v Česku.

"Oslovili jsme města, o kterých jsme věděli, že systém parkování zrovna řeší. V Mělníku jsme se dohodli nejrychleji," vysvětluje ředitel provozovatele systému Pango Parking Czech Jiří Nykodým.

Podle jeho plánu by se měl systém ještě letos objevit v celkem deseti menších i větších tuzemských městech.

Parkovací lístky za čelními skly aut ale v Mělníku nezmizí, řidič bude mít stále možnost využít klasické parkovací automaty.

Jak Pango funguje?

Jak systém funguje? Bezhotovostně platit bude nejpohodlnější přes mobil. Řidič se zaregistruje a do svého mobilního telefonu si stáhne potřebnou aplikaci, v které vyplní potřebné údaje včetně jména, bydliště, registrační značky vozu a čísla platební karty.

Může se ale také platit prostřednictvím sms či hlasové služby.

Když pak uživatel zaparkuje svůj vůz ve zpoplatněné zóně, spustí aplikaci, stiskne tlačítko Start parkování a začne se mu počítat čas a s narůstajícími minutami samozřejmě roste i cena za parkování. Po skončení parkování se musí odhlásit skrz tlačítko Konec parkování.

Během doby parkování může auto kdykoliv skrz mobilní telefon, tablet nebo speciální terminál zkontrolovat příslušník PČR. O kontrole a jejím výsledku bude řidič informován prostřednictvím sms.

Platba probíhá skrz platební kartu VISA nebo MasterCard, Paysec, a bude možnost platit i kartou CCS.

V Mělníku půjde zatím o půlroční pilotní projekt, který v tuzemsku obstarává firma Pango Parking Czech, které byla zapsána do obchodního rejstříku v říjnu loňského roku.

"Pak bude projekt vyhodnocen a buď proběhne výběrové řízení, nebo město od systému odstoupí," řekl pro IHNED.cz starosta města Mělníka Ctirad Mikeš (ČSSD).

Se systémem už ale mají zkušenosti řidiči z Německa, Izraele, Polska nebo USA. Jen v Izraeli ho využívá 40 procent řidičů, tedy zhruba 600 tisíc lidí.

V Mělníku dráž než v centru Prahy

Možnost využít bezhotovostní platby ale není jedinou novinkou, která na řidiče v Mělníku čeká. Ty další je příliš nepotěší. Rozšiřují se totiž parkovací zóny, a na těch stávajících dojde ke skokovému růstu cen.

"Vzhledem k nedostatku parkovacích míst ve středu města chceme zvýšit pohyb na parkovacích místech, protože některé lokality  v centru, které jsou doposud neplacenými zónami, využívají k celodennímu parkování pracovníci institucí, které ve městě sídlí," říká Mikeš.

S tím souhlasí i bývalý ministr dopravy a dopravní expert Petr Moos z Českého vysokého učení technického (ČVUT)

"Navazující procesní informační systém jistě zlepší využití parkovacích ploch. Navíc je možné použít aplikaci, kdy může být zpoplatněno i krátkodobé stání na místech rezidentů," vysvětluje pro server IHNED.cz.

Nové ceny v Mělníku

Zóna A

a) parkovací automat - každá započatá půlhodina 15 kč

b) Pango - do 10 min 5 kč; každá další dvouminuta 1 kč

 

Zóna B

a) parkovací automat - první půlhodina 15 kč, každá další započatá půlhodina 30 kč

b) Pango - 1) za první půlhodinu do 10 min 5 kč; každá další dvouminuta 1 kč

2) za každou další započatou půlhodinu každá další minuta 1 kč

Řidiči, kteří budou chtít parkovat v centru města, si ale budou muset sáhnout hlouběji do kapsy. Například na mělnickém náměstí Míru se při starém nastavení cen platilo za první hodinu parkování 20 korun, za další pak 30 korun.

S novým systémem to bude za první hodinu 45 korun a za další už 60 korun. Při využívání klasických automatů jde tedy o více jak stoprocentní zdražení.

"Chceme umožnit návštěvníkům města na dobu nezbytně nutnou parkování na náměstí Míru tak, aby ovšem zbytečně dlouhým parkováním nebránili dalším návštěvníkům v užívání parkovacích míst," obhajuje nové nastavení cen starosta Mělníka Mikeš.

V Mělníku tak bude hodina parkování dražší než v některých částech Prahy 1. Například hodina parkování u Hlavního nádraží Praha nebo na Václavském náměstí stojí 40 korun.

"Jde čistě o rozhodnutí mělnických zastupitelů. My jsme jim neradili, nic nedoporučovali, nechtěli jsme se v tomto vůbec angažovat," říká Nikodým z Pango Parking Czech.

Cena přes systém Pango je pro řidiče o něco výhodnější, navíc se platí za minuty, ne za celé půlhodiny. Firmě pak město nechá 7 % z celkových příjmů za parkování skrz tento bezhotovostní systém.

"Věřím, že město první zkušenosti s technickými aplikacemi systému Pango vyhodnotí a vrátí se k cenovým úpravám, bude-li to potřeba," uzavírá odborník Moos.

Mobilní aplikace Pango

Pango screenshot

Zdroj: Pango Parking Czech

Více o výhodách nového systému Pango pro město i uživatele a dalších plánech se dočtete v rozhovoru s ředitelem firmy Pango Czech Parking Jiřím Nikodýmem na HNByznys.


HNByznys najdete i na Facebooku. Nenechte si ujít nejdůležitější zprávy ze světa financí a staňte se našimi fanoušky - ZDE


Související

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.