Optimalizovaný úsek Bubeneč – Holešovice je z mezinárodního hlediska součástí IV. multimodálního panevropského koridoru Berlín – Děčín – Praha – Brno – Břeclav – Vídeň. Z pohledu vnitrostátní železniční sítě je součástí I. tranzitního železničního koridoru. V neposlední řadě je řešený úsek součástí železničního uzlu Praha, jehož hlavním provozním úkoly jsou přivedení cílové osobní dopravy do centrálních nádraží Praha hl. n. a Praha - Masarykovo nádraží a cílové nákladní dopravy do stanice Praha-Libeň. Dále také odvedení tranzitní osobní a nákladní dopravy mimo nádraží centrální Prahy.

Stavebně je úsek dlouhý téměř 4,5 km. V současném stavu jsou na něm dvě železniční stanice - Praha-Bubeneč a Praha-Holešovice - včetně odbočky Stromovka, kudy vede dvoukolejná trať směr Praha - Masarykovo nádraží. V tomto úseku zatím nejsou žádné železniční zastávky. To by se ale mělo během realizace tohoto projektu změnit, když vznikne zcela nová stanice Praha-Podbaba s dvěma novými nástupišti v délce 220 m. Po jejím uvedení do provozu bude opuštěn výstup a nástup cestujících ve stanici Praha-Bubeneč.

V rámci optimalizace obou stávajících stanic dojde i k částečným směrovým úpravám jejich kolejišť, což umožní zvýšení rychlosti projíždějících vlaků. V částech trasy vedoucí zastavěným územím Holešovic a Podbaby pak místní obyvatele ochrání nová protihluková opatření.

Během stavby dojde i na určitá omezení provozu. Projekt s celkovými investičními náklady v hodnotě 1,3 mld. korun bude dokončen v roce 2015. V letošním roce bude zažádáno o spolufinancování Evropskou unií z Fondu soudržnosti v rámci Operačního programu Doprava.

Související