Podle údajů Heureka.cz využívá osobní odběry 57 % internetových nakupujících. „Dlouho jsme odolávali, ale letos by měl přijít zlom. V létě chceme otevřít naše první výdejní místo s prodejnou," uvedla marketingová manažerka Jitka Simonová ze společnosti Vivantis, která provozuje mimo jiné e-shopy hodinky.cz nebo sperky.cz. Pokud se tento způsob prodeje osvědčí, chce firma ve zřizování kamenných prodejen pokračovat.

Také e-shop Kasa.cz plánuje v nejbližší době otevřít nové prodejny. Zatím má dvě provozovny v Praze a po jedné v Brně a Ostravě; zákazníci si v nich mohou zakoupit zboží za internetové ceny. „Téměř 60 % nakupujících na internetu si chce zboží osobně vyzvednout, protože si ho chce před zaplacením prohlédnout. To je důvod, proč jsme začali naše Kasahousy zřizovat a vzhledem k obrovským nárůstům osobních odběrů v těchto prodejnách můžeme konstatovat, že to naši zákazníci vítají," uvedla mluvčí e-shopu Jitka Součková.

Stále trvající nárůst osobních odběrů zboží zakoupeného po internetu je podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) způsoben především dvěma důvody. „Zákazníci čím dál častěji nakupují menší a levnější zboží, u něhož by mimo jiné dodání přepravní službou zvyšovalo pořizovací cenu v řádu desítek procent. Druhým důvodem je pohodlí ve smyslu možnosti převzetí zboží v době, kdy si zákazník sám vybere," řekl výkonný ředitel asociace Jan Vetyška.

Internetový obchod s elektronikou CZC.cz chce mít do léta 30 kamenných poboček, nyní jich provozuje o pět méně. „Naším cílem je mít výdejní místo v každém okresním městě," uvedl marketingový ředitel obchodu Marek Šalanda.

„V místech, kde otevřeme pobočku, sledujeme rychlejší přibývání zákazníků než v místech bez prodejny," dodala mluvčí Mall.cz Michaela Gregorová. Portál plánuje do konce roku otevřít pět kamenných prodejen, dosud jich má deset.

Malé e-shopy si ale často nemohou dovolit zřídit kamennou prodejnu. „Kamenná výdejní místa jsou finančně neúnosná, vzniká tak poptávka po externích výdejních místech, jako jsou HeurekaPointy," uvedl Kamil Demuth z Heureka.cz. Síť výdejních míst provozuje také například Zásilkovna.cz.

Pozadu za e-shopy nezůstávají ani slevové servery. Zapakatel.cz má zákaznická centra v Praze a v Brně a 70 výdejních míst. „Poslední dobou se z našich center stávají i showroomy, kam si lidi chodí prohlédnout náš sortiment, který si pak kupují. Odpadají tím problémy s nevhodnou velikostí či střihem," uvedl marketingový ředitel Mirek Hlaváček.

„Slevový trh prochází konsolidací a šanci uspět na něm mají pouze ty portály, které budou zákazníkům nabízet garanci nákupu a perfektní servis, do kterého se řadí i možnost nákupu v kamenné prodejně. Do budoucna proto plánujeme rozšíření našich služeb i v této oblasti," uvedl spoluzakladatel slevového portálu Vykupto.cz Tomáš Bátrla. Také Slevomat zvažuje zřízení dalších kamenných poboček.

Češi letos podle odhadů utratí v internetových obchodech téměř 50 mld. korun, o desetinu víc než loni. Přes e-shopy se v Česku prodá až 6 % veškerého zboží. Internetoví prodejci tak ukrajují stále větší podíl z maloobchodních tržeb, v kamenných prodejnách se ale stále ještě prodá drtivá většina zboží.

Související