Kdo jsou lidé, kteří místo jistoty "fleku" ve velké firmě začnou od nuly budovat vlastní podnik? Před sebou mají jen dvě věci. Vizi, jejíž realizace je daleko a v mlze, a práci za nulový plat. Navíc noci beze spánku a milion tušených i netušených překážek. Kdo se do toho pustí? Dobrou odpověď dává skvělý dokument Start-upové děti natočený dvěma mladými pohlednými režisérkami. Vala Hallsdorsdottirová a Sesselja Vilhjalmsdottirová pocházejí - jak jména možná napovídají - z Islandu. První studovala techniku a druhá ekonomii.

Měly to štěstí, že je bankovní a hospodářský kolaps na Islandu v roce 2008 nepřipravil o peníze ani o zaměstnání. Ani jedno totiž neměly. Ale samozřejmě nebylo jednoduché začínat kariéru v zemi, která byla v tom okamžiku naprosto na dně. Žádná "teplá místečka" nebyla k dispozici.

Vala a Sesselja spolu založily firmu a nabídly na trhu deskovou hru. Měla překvapivý úspěch, celý náklad - vyrobený v Číně - se podařilo vyprodat za pět dní. Najednou se podnikání zdálo tak jednoduché! A zřejmě to bylo i důvodem, proč se obě mladé Islanďanky rozhodly natočit film, kterým by zachytily start-upovou mentalitu úspěšných byznysmenů a zároveň další lidi motivovaly.

23 tisíc dolarů

Tolik vybraly autorky filmu Start-upové děti od svých sympatizantů prostřednictvím crowdfundingového webu.

Minulý týden měl českou premiéru v pražském kině Světozor, celou akci uspořádal smíchovský TechSquare. A záměr vyšel, sál byl nabitý k prasknutí. Proč tvůrkyně zvolily pro film zrovna název Start-upové děti? Nemůže start-up založit třeba čtyřicátník nebo padesátník? "Ale jistě, věk nehraje roli. Jen je těch čtyřicátníků a starších přece jen významně méně. Na rozdíl od dětí, tedy dvacátníků, mají totiž co ztratit," říká Vala Hallsdorsdottirová.

I samotný film vznikal jako start-up

Není bez zajímavosti, že i samotný film vznikl jako start-up. Na začátku byl jen nápad. Obě dívky neměly žádnou filmařskou zkušenost. Ale protože odhodlání bylo velké, do projektu se pustily. Oslovovaly zakladatele úspěšných firem, zejména internetových, a začaly je objíždět s kamerou. Až vlastně "za pochodu" se ji učily ovládat. Projekt nejprve financovaly výhradně z vlastních peněz, získaly i velmi malou evropskou dotaci.

Až když měly rozhovory natočené, zjistily, že dokončení filmu bude ještě poměrně nákladné. A tak vyzkoušely další start-upovou specialitu, totiž získat peníze prostřednictvím crowdfundingového webu Kickstarter. A úspěch se dostavil! Od sympatizantů chtěly 7 tisíc dolarů, podařilo se jim vybrat 23 tisíc. Za tyto peníze financovaly postprodukci.

Z rozhovorů se zhruba 70 podnikateli a manažery jich ve filmu použily asi 15. Například se zakladateli firem jako Vimeo, SoundCloud nebo Dropbox.

Startupové děti - oficiální trailer
The_Startup_Kids_-_Official_Trailer.mp4.jpg

Proč zrovna dnes prožíváme cosi jako start-upovou horečku? Do jisté míry je to zásluha technologií. Na rozdíl od 90. let lze teoreticky vybudovat úspěšnou firmu i z centra Evropy. Například kolem aplikace pro mobilní telefony. Tu může vyvinout a nabídnout kdokoli třeba na Islandu nebo v Česku - a mít globální úspěch.

V ekonomicky těžkých časech je rozjíždění vlastního byznysu obtížné, ale paradoxně platí, že to start-upové mentalitě spíše pomáhá. "Dobře jsme to viděly na Islandu po roce 2008. Najednou nebyla místa v zavedených firmách. Mladí lidé měli dvě možnosti: buď něco rozjet sami, nebo nedělat nic," říká Sesselja Vilhjalmsdottirová, sama ekonomka. Natočily film, který je oslavou těch, kdo jsou ochotni vzít život do svých rukou.

V pátek 9. března měl film projekci v Brně, opět za účasti autorek (víc najdete na startupkids.cz). Pro české promítání vznikl i český předfilm, ve kterém na podobné otázky - o tom, proč a jak založili svůj byznys - odpovídají někteří čeští start-upisté jako třeba Tomáš Čupr (Slevomat, Dámejídlo.cz), Zdeněk Cendra (cdn77.com) nebo Damián Brhel (Brand Embassy).

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru