Jan van Dam (40)

Vzdělání:
- Vystudoval obchod na univerzitě v Rotterdamu.

Kariéra:
- Do společnosti Ahold nastoupil v roce 1996 v rámci vzdělávacího programu. Prošel řadou funkcí - byl například generálním ředitelem nizozemské dceřiné společnosti Gall & Gall, jež se specializuje na prodej nápojů, a vedl dceřinou maloobchodní síť drogerií Etos.

 - Předsedou představenstva a generálním ředitelem společnosti Ahold Czech Republic se stal v srpnu 2009.

Soukromí:
- Je ženatý, má čtyři syny. Baví ho běh, fotbal a víno.

Ahold

- Maloobchodní skupina, která na českém trhu působí od roku 1990.


- Provozuje supermarkety a hypermarkety Albert, v nichž týdně obslouží zhruba 3,5 milionu zákazníků.


- Roční tržby v Česku za rok 2012 činí 1,5 miliardy eur a zisk 21 milionů eur.


- Působí v 11 zemích.


- Celkový počet zaměstnanců: 225 000.


- Celosvětové tržby loni dosáhly 32,8 miliardy eur a zisk 1,4 miliardy eur.

Společnost Ahold provozuje síť supermarketů a hypermarketů Albert. Podle odhadů firmy Incoma GfK je v současné době s podílem téměř 10 procent jedničkou ve svém oboru na tuzemském trhu. Po dosažení těchto úspěchů přechází dosavadní generální ředitel Jan van Dam do Spojených států a v jeho pozici ho 1. dubna vystřídá Jesper Lauridsen.

Děje se tak právě v době, kdy maloobchod v celé Evropě zažívá obrovské turbulence a česká Státní zemědělská a potravinářská inspekce přichází se zprávami, že se z falšování potravin stal byznys, v němž už dávno nejde o nějakou garážovou výrobu, ale o tisíce tun zboží a pohádkové zisky. Jan van Dam tvrdí, že kontroly vítá. Obchodu i státním orgánům jde podle něho shodně o to, aby zákazník nakupoval bezvadné zboží.

V prosinci zjistila Státní zemědělská a potravinářská inspekce v prodejnách Ahold kuřecí maso zfalšované přidáním až 15 procent vody. Co děláte pro to, aby k takovým excesům nedocházelo?

Myslím si, že s tím kuřecím masem to bylo trochu jinak. Se Státní zemědělskou a potravinářskou inspekcí spolupracujeme velice úzce a skutečně děláme vše pro to, abychom nabízeli výrobky v nejlepší kvalitě. Jsme jen rádi, když inspekce něco zjistí, protože pak můžeme zlepšit kvalitu našich služeb. Samozřejmě bych byl raději, kdybychom to objevili sami. Dodané zboží kontrolujeme a snažíme se vadné výrobky zachytit, všechno ale sami nezvládneme. Výrobky také sami preventivně testujeme na vlastní náklady, protože chceme, aby zákazník vždy dostal to, co je deklarováno na obalu.

Takže jste rádi, když je u vás kontrola?

Myslím si, že se tyto otázky někdy špatně chápou. Společným cílem kontrolorů a obchodníků je, aby zákazník nakupoval bezvadné zboží. Někdy, když si čtu noviny, bych málem nabyl dojmu, že s inspektory vedeme nějaký boj. Tak to ale není. S kontrolními orgány se společně snažíme, aby zákazníci mohli v české maloobchodní síti nakupovat s důvěrou. A pokud inspekce přijde s nějakým zjištěním, vždy se na problém podíváme a snažíme se o nápravu.

Ahold dostal loni pokutu od Státní zemědělské a potravinářské inspekce ve výši půl milionu korun za prodej nekvalitních a přebalených potravin. Zaplatili jste ji, nebo se odvoláte?

Zaplatili jsme ji. V několika málo obchodech jsme se dopustili chyby. Přijali jsme proto opatření, včetně opakovaného intenzivního školení zaměstnanců, aby se to neopakovalo.

Někteří prodejci potravin si stěžují, že inspekcí přibylo, a tím vzniká údajně falešný dojem, že se kvalita potravin na trhu zhoršila. To mi ale připadá, jako kdyby si řidič stěžoval, že přišel o body ne proto, že nedodržuje rychlost, ale protože na silnicích přibylo radarů. Zajímalo by mě tedy, jak se změnil počet reklamací, které vy sami uplatňujete u svých dodavatelů?

Zvýšil se. Máme větší záchyt těchto událostí, protože také provádíme větší množství kontrol. S našimi dodavateli vedeme jednání, která sice nesouvisejí vysloveně s bezpečností potravin, ale týkají se například použitých přísad.

A když si tedy v Albertu koupím párky nebo sekanou, mám jistotu, že v nich nebude rozemletá konina?

Stoprocentní jistotu? To je těžká věc. Mohu prohlásit, že děláme všechno pro to, abychom takovému případu zabránili. My ty párky nevyrábíme, my je jen prodáváme. Jsem si stoprocentně jist, že pokud by se někdo z výrobců dopouštěl takovéhoto podvodného jednání a my jsme mu na to přišli, s dotyčným bychom již nikdy nespolupracovali. Provádíme řadu náročných analýz, při výběru dodavatelů postupujeme velice pečlivě. Nemůžeme ovšem analyzovat každý karbanátek a každý párek, tak jako nemůžeme testovat obsah alkoholu v každé láhvi piva a množství cukru v každé láhvi coca-coly.

Mne to ale jako zákazníka nemusí zajímat. Já chci vědět, zda bezděčně nejím koninu.

Dodavatele si pečlivě vybíráme, a tak budu odvážný a řeknu: Ano, u Alberta máte jistotu, že tam nebude žádné koňské maso.

 


 

Obálka Ekonom 10/2013V čem je podle Jana van Dama dnešní český trh jiný od vypuknutí světové finanční krize?

 

Zkusil někdy vyžít z průměrného českého měsíčního platu?

 

Jí odcházející šéf Albertu jídlo Albert Quality?

 

A s jakým vývojem na trhu letos počítá Ahold?

 

To se dočtete v celém rozhovoru v Janem van Damem v novém čísle týdeníku Ekonom, které vyšlo ve čtvrtek 7. března.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 0 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru