Zájem o České aerolinie mají pouze korejské aerolinky Korean Air. Druhý zájemce Qatar Airways závaznou nabídku nakonec nepředložil.

Na tiskové konferenci po středečním jednání vlády to řekl ministr financí Miroslav Kalousek. Korejské aerolinie za 44procentní podíl v ČSA nabízejí 2,64 milionu euro (zhruba 67,5 milionu Kč). Částka odpovídá znaleckému posudku auditorské společnosti Ernst & Young. Ten uváděl hodnotu 95,7procentního státního podílu v národním dopravci na 148 milionů korun.

 „Nabídku společnosti Korean Air považuji za vyvážený kompromis s velkým potenciálem pro další rozvoj leteckého odvětví v České republice. Pro naši proexportní politiku bude zajímavé dálkové propojení na asijské trhy i rozvíjení Letiště Václava Havla jako přestupního bodu,“ uvedl ministr financí Kalousek.

Vláda nabídku Korean Air zatím pouze vzala na vědomí, projednat by ji měla příští týden.

Pokud vláda ji přijme, nemělo by podle Kalouska už nic bránit v podpisu smlouvy. To by se podle jeho slov mohlo stihnout do konce dubna. Předání akcií a převod kupní ceny by se pak mohly uskutečnit do konce první poloviny tohoto roku.

Jak píše ministerstvo financí, záměrem Korean Air je vytvořit z Prahy jeden ze svých leteckých uzlů v Evropě. To by znamenalo, že ČSA budou zajišťovat dopravu transferových cestujících v rámci Evropy, návazně na koordinaci letových řádů obou společností. Díky tomu by se mělo podařit zvýšit využití stávajících kapacit ČSA.

S tím souvisí i záměr rozvíjet Letiště Václava Havla Praha jako přestupní bod. Korean Air rovněž hodlá rozvíjet dálkovou přepravu v rámci ČSA.

Samotné Korean Air se chtějí stát do šesti let jedním z předních světových dopravců. A k tomu by jim mělo pomoci i získání podílu v ČSA a posílení na středoevropském trhu.

Původně si stát z ČSA sliboval až pět miliard

Nabídka necelých 70 milionů korun za tuzemského dopravce je proti původním očekáváním velmi malá. Vláda se ČSA snažila prodat už v lednu 2009.

Tehdy ve druhém kole výběrového řízení zůstalo jen konsorcium Unimex a Travel Servis, které za aerolinie nabídlo miliardu korun.

Podmínkou ale bylo, že vlastní jmění ČSA bude alespoň na nule. Takový výsledek byl ale od skutečnosti daleko, v pololetí vykázaly ČSA  ztrátu přes 700 milionů korun.

Původně se přitom očekával výnos z privatizace ČSA v rozmezí tří až pěti miliard korun. Vláda posléze rozhodla, že ČSA konsorciu neprodá.