Korean Air chtějí být do roku 2019 jedním z předních světových leteckých dopravců a jedničkou v nákladní letecké dopravě. Roční příjmy firmy by v tu dobu měly dosáhnout 23 miliard dolarů. A podle pondělního vydání The Korean Times v tom Korejcům pomůže pořízení významného podílu v českém leteckém dopravci - ČSA.

"Chceme posílit naši pozici v regionu střední a východní Evropy. Jako součást tohoto úsilí utratíme několik milionů dolarů za to, aby se z Korean Air stal druhý největší akcionář v ČSA," řekl v pondělí pro The Korean Times provozní ředitel Korean Air Chi Chang-Hoon.

HNByznys na facebooku

/klikem na ikonu vstupte na profil/

Listu ohledně plánu společnosti na odkup 44% podílu v ČSA řekl, že vedení Korean Air učinilo první kroky k posílení spolupráce s jedním ze členů Sky Teamu (do něhož ČSA patří). "Nebudeme nicméně následně zasahovat do řízení firmy," doplnil. Zástupci Korean Air a Qatar Airways měli předložit závazné nabídky do 28. února 2013.

Mluvčí ČSA Michaela Lagronová informaci zatím nechtěla komentovat. Oficiální stanovisko majoritního akcionáře (ministerstva financí) by mělo být známo ve středu, kdy by po jednání vlády měl s podrobnostmi vystoupit ministr financí Miroslav Kalousek. "Můžu jen potvrdit, že vše běží podle plánu, jen termín tendru ve skutečnosti vypršel na začátku března," řekla IHNED.cz Lagronová.

Počet pasažérů (v mil.)

1. American Airlines - 88,241
2. Delta Airlines - 84,245
3. Southwest Airlines - 74,785
4. United Airlines - 66,100
5. Japan Airlines - 58,241
6. Lufthansa (+ Swiss) - 56,602*
7. Northwest Airlines - 51,975
8. Air France - 43,700
9. All Nippon Airways - 42,251
10. US Airways - 41,263
11. Continental Airlines - 38,903
12. British Airways - 35,132
13. Qantas Airways - 28,884
14. Iberia - 25,097
15. Korean Air - 21,735
16. Ryanair - 21,372
17. America West Air. - 20,047
18. Air Canada - 20,043
19. SAS - 19,260
20. KLM - 18,837

XX. ČSA - 3,588 (ČR)

* - v čísle je započítán i výsledek Swiss International Air Lines, která v roce 2003 přepravila 11,202 milionů cestujících

Zdroj: World's Top Airlines, letectví.cz

IHNED.cz ověřoval informaci na české ambasádě v Koreji. Viceprezidentka Korean Air Emily Cho potvrdila, že vedení společnosti předalo 28. února 2013 české straně oficiální nabídku Korean Air k převzetí 44procentního balíku akcií Českých aerolinií (ČSA) s cílem rozšířit svou působnost na východoevropském trhu.

O zájmu Korean Air se spekulovalo například i na základě toho, že se letos v červnu rozšíří počet přímých letů mezi Prahou a Soulem z dnešních čtyř na šest (dvě nové linky bude provozovat právě ČSA). Letecký dopravce Korean Air navíc zprovoznil speciální stránku v korejštině, ve spolupráci s ambasádou pak chce podpořit turistiku Korejců do Česka.

Loni ostatně do Česka přicestovalo z Koreje přibližně 200 tisíc turistů, pravděpodobně jde o nejvyšší počet leteckých cest z Asie do Česka. Korean Air jsou aktuálně v žebříčku osobní letecké dopravy na 14. místě a druhé v nákladní dopravě. Po celém světě zaměstnávají téměř 21 tisíc lidí a 148 letadly spojují 124 měst ve 43 zemích. Cena celých ČSA podle loňského odhadu auditorské společnosti Ernst&Young činí 148 milionů korun.

Původní výnos z privatizace měl být až 5 miliard Kč

Mimoevropský dopravce může v Českých aeroliniích koupit pouze menšinový balík akcií. Toto omezení vyplývá z evropského nařízení a zaručuje, že v případě vstupu investora ze zemí mimo EU aerolinie zůstanou národním dopravcem.

Vláda se ČSA snažila prodat už v lednu 2009. Ve druhém kole výběrového řízení zůstalo konsorcium Unimex a Travel Servis, které za aerolinie nabídlo miliardu korun s podmínkou, že vlastní jmění ČSA bude alespoň na nule; v pololetí ale bylo v minusu přes 700 milionů korun.

Původně se očekával výnos z privatizace ČSA v rozmezí tří až pěti miliard korun. Vláda posléze rozhodla, že ČSA konsorciu neprodá.