Dieter Zetsche (59)

- Vystudoval elektrické inženýrství na univerzitě v Karlsruhe. V roce 1982 obhájil doktorát v oboru strojního inženýrství.
- Začínal ve výzkumu firmy Daimler-Benz, kde pak zastával řadu postů.
- Po fúzi s automobilkou Chrysler se v roce 2000 stal jejím prezidentem a generálním ředitelem.
- Od roku 2005 je šéfem skupiny vozů Mercedes.
- V roce 2006 převzal jako předseda představenstva firmu DaimlerChrysler, po prodeji Chryslera v roce 2007 přejmenovanou na Daimler AG.

Dieter Zetsche, šéf společnosti Daimler a její divize Mercedes-Benz, který za své šestatřicetileté kariéry u této německé automobilky získal pověst úspěšného manažera, má poslední roky potíže. "Někteří investoři začali ztrácet trpělivost s manažerským týmem Daimlera, protože opakovaně není schopen dosahovat téhož odbytu a ziskovosti, jako jeho konkurenti BMW a Audi," napsala agentura Bloomberg. Jedním z důvodů tohoto zaostávání je stárnoucí modelová řada Mercedesu.

Automobilka BMW se katapultovala před Mercedes v roce 2005, kdy Daimler ovládal Zetschův předchůdce Jürgen Schrempp. Audi předjela Mercedes v roce 2011, tedy pět let poté, co se Dieter Zetsche chopil otěží. Přesto dozorčí rada v druhé polovině února 59letému Zetschovi prodloužila manažerský kontrakt o tři roky.

Na jednu stranu se tak potvrdilo, že v podniku není nikdo, kdo by se mu mohl rovnat svými zkušenostmi a renomé. Na druhou stranu může být obnovení mandátu na tři roky pro Dietera Zetscheho zklamáním. Původně se totiž očekávalo, že přes zjevné strategické chyby zůstane předsedou představenstva a generálním ředitelem kolosu Daimler dalších pět let.

Ještě v říjnu Zetsche varoval, že předpokládaný zisk před úroky a daněmi ve výši devíti miliard eur bude nižší o miliardu. Nakonec zisk činil 8,1 miliardy eur. Avšak tržby Daimleru, který vyrábí i autobusy, minivany, malé vozy Smart, motory a jiné, loni meziročně stouply ze 106 miliard na 114 miliard eur. Tomuto výsledku průmyslový kolos vděčí úspěšnému prodeji nákladních aut, nikoli však luxusních mercedesů.


Týdeník Ekonom č. 9/2013PROFIL AUTOMOBILOVÉHO MUŽE DIETERA ZETSCHE NAJDETE V AKTUÁLNÍM VYDÁNÍ TÝDENÍKU EKONOM, KTERÝ VYŠEL VE ČTVRTEK 28. ÚNORA.

banner 2

Zatím jste si přečetli 100 % textu. Pokračování je k dispozici pouze pro platící čtenáře.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru