Kuřáci si letos připlatí za cigarety víc, než se původně předpokládalo. Z cenového věstníku zveřejněného ministerstvem financí vyplývá, že tabákové firmy zvedly ceny výrazně víc, než o kolik stát v lednu zvýšil spotřební daň a DPH.

V případě drahých značek až trojnásobně. Lacinější cigarety podraží o částku více než dvakrát vyšší, než činí daňové navýšení. Výrobci a dovozci si tak zvyšují marže v době, kdy spotřeba cigaret klesá.

U cigaret s cenou nad 75 korun za krabičku vzrostla letos spotřební daň spolu s DPH o korunu. Značky, jako je například Marlboro, Camel nebo Davidoff, však nově zdražují o tři až čtyři koruny.

U lacinějších značek činí daňový nárůst zhruba 2,50 koruny za krabičku, ceny vzrostou ale téměř bez výjimky o čtyři koruny.

Zástupci lídra trhu Philip Morris (jediný domácí výrobce – má poloviční podíl na prodaném množství cigaret) odmítli situaci komentovat s tím, že k cenové politice se nemohou vyjadřovat. Ani další tabákové firmy nejsou o mnoho sdílnější.

„Následujeme cenovou strategii největších výrobců a dovozců,“ uvedl Kamil Provazník, jednatel společnosti Imperial Tobacco, které patří na trhu třetí místo za Philip Morris a British American Tobacco.

„V posledních letech se daň zvyšuje skoro každoročně, ale už o menší částky než dříve. Firmy toho využívají ke zlepšení marží. Počítají s postupným poklesem spotřeby, ale takovéto zvýšení cen jim umožňuje zlepšení hospodářského výsledku,“ říká analytik společnosti Patria Direct Tomáš Tomčány.

Čísla za celý loňský rok tabákové firmy ještě nezveřejnily, odhaduje se pokles trhu o čtyři procenta.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru