Původně odjela Lenka Kučerová na západní pobřeží USA, aby lákala tamní velké zahraniční firmy, jako je třeba Google nebo Yahoo, aby investovaly v Česku. Velice brzy po příjezdu ale začala prosazovat opačnou strategii a vybudovala program CzechAccelerator, který pomáhá českých firmám prorazit na americkém trhu.

“Nabyla jsem přesvědčení, že dlouhodobá konkurenceschopnost Česka nezávisí na zahraničním kapitálu u nás doma, ale na českých firmách, které budou úspěšné na světovém poli,” vysvětluje Kučerová v rozhovoru pro Ekonom.

Jak jste dostala myšlenku začít budovat program CzechAccelerator?

V květnu roku 2009 jsem byla vyslána jako zahraničního zástupce znovuotevřené pobočky CzechInvestu na západním pobřeží USA. Kancelář jsem umístila do technologického akcelerátoru Plug and Play Tech Center, kde jsem byla obklopena nejen start-upy, konzultanty a investičními fondy, ale také zástupci převážně evropských zemí, jejichž primárním posláním bylo poskytovat přístup do Silicon Valley slibným domovským technologickým společnostem. Mně tento model ekonomického rozvoje velmi oslovil. V té době jsem si již plně uvědomovala, že Česká republika ztrácí na své investiční atraktivitě díky vzrůstajícím nákladům a stagnujícímu podnikatelskému prostředí. Rychle jsem nabyla přesvědčení, že bychom měli začít dělat něco podobného i pro české firmy, protože naše dlouhodobá konkurenceschopnost nezávisí na zahraničním kapitálu v Česku, ale na českých firmách, které budou úspěšné na světovém poli.

Co vás v Silicon Valley zaujalo po příjezdu?

Byla jsem velmi překvapená všudypřítomnou vstřícností. Všichni se mě ptali na mé plány a jestli s něčím nepotřebuji pomoci. Rychlost komunikace a následné exekuce byla další velké překvapení.

Čím se vyznačuje podnikatelské prostředí v Silicon Valley?

Tamní prostředí je velmi shovívavé k neúspěchu. Za předpokladu, že podnikatel vyvinul maximální úsilí a stejně se nezadařilo, není považován za neúspěšného, ale zkušenějšího. Očekává se, že lekce z nezdaru plně uplatní v příštím byznysu, který má statisticky o 20 procent větší šanci na úspěch. O těchto zkušenostech se velmi otevřeně mluví a publikuje, a tak mají začínající podnikatelé mnohem větší šanci se z nich také poučit. Dále se tam klade obrovský důraz na profesionalitu a důvěryhodnost.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru