Už dvacet tisíc Čechů jde do "boje" o vrácení bankovních poplatků. Velkým bankám se přitom moc nechce vracet peníze za vedení úvěrových účtů nebo takový poplatek rušit.

Některé ale už tlaku ustoupily a u nových smluv tento poplatek nepožadují. 

Na začátku stálo loňské rozhodnutí německého soudu, podle něhož je taková platba v rozporu s evropským právem. Toho se chytil i právník Petr Němec a jako prvnímu Čechovi se mu podařilo získat od banky poplatek zpátky.

Nyní provozuje webové stránky Jdeto.de, kde radí lidem, jak postupovat. 

Jak se nenechat od bank odradit a jaká jsou rizika, když se člověk připojí k různým hromadným iniciativám na internetu, vysvětloval Petr Němec na IHNED.cz. 

On-line rozhovor skončil. Vkládání nových dotazů už není možné. 

Online rozhovor

Online rozhovor byl ukončen. Již nelze položit nový dotaz.
Jirka
Dobrý den, zajímalo by mě, proč chtít od bank peníze za poplatky zpět, nebo zrušení toho poplatku, když místo toho zvýší úroky a zaplatíme stejně totéž? děkuju
Přeji hezké dopoledne všem čtenářům iHNED. Dobrý den Jiří, zvýšením úroků banky argumentují, ale v praxi se to ukazuje spíše jako výhrůžka, kterou nerealizují, aspoň tak hovoří zkušenosti klientů, kteří s bankou jednali před zrušením poplatku i po zrušení poplatku, úroky dostali v nabídce vždy stejné. Při úroku např. 3,9 % p.a. je totiž zvednutí na 4 % p.a. marketingově velmi ošemetné, každý takový posun spotřebitel už zaznamená a mnohem lépe tak je schopen porovnat výhodnost jednotlivých produktů různých bank. I takové jednodušší srovnání je přínosem. Navíc úroky u hypotéky lze odečíst od základu daně, poplatek ne, takže by to byla úspora.
Petr Němec
rudastraka
dobry den, mam dotaz k investicnimu zivotnimu pojisteni, u ktereho jdou az 2 roky na provizi. je realne, ze pojistovny budou muset nekdy tyto vklady vratit, kdyz se o tom pri uzavirani smlouvy nikdo nezminuje? maji pojistovny tyto smlouvy dobre osetreny ve svuj prospech a tedy v neprospech tech co si pojisteni sjednaji?
Dobrý den, bohužel tomuto tématu jsem se nevěnoval a nestudoval jej, takže nemohu dát žádný relevantní názor, ale děkuji za podnět.
Petr Němec
Jirka
Dobrý den, pokud jste nesouhlasil s poplatkem, proč jste si tu hypotéku bral? Nechci se banky zastávat, jestli se chová ferově nebo ne, na druhou stranu Váš postup považuji za neseriozní. Asi bych s Vámi nechtěl obchodovat. Napřed si plácnete a pak chcete dodatečně měnit podmínky. Nechápu, proč z Vás dělají hrdinu.
Dobrý den, toto je častý argument a já mu rozumím, neboť staví na jedné z hlavních zásad soukromého práva autonomie vůle a pacta sunt servanda. Avšak postavení spotřebitel vs. banka není rovnocenné a bankovní smlouvy jsou v zásadě smlouvy adhezní, tedy spotřebitel nemá možnost s bankou o drtivé většině částí smluv vůbec vyjednávat – ber nebo běž. Avšak jinde to není jiné. Navíc jde o to, že onen poplatek je neplatný ze zákona, i kdybych tu smlouvu podepsal stokrát, tak tím nesanuji to, že je neplatný. To je jako např. s lichevním úrokem 200 % p.a. Sice můžu podepsat takovou smlouvu a lichvář může říkat, že tedy musím platit tyto úroky, ale smlouva je ze zákona neplatná a já ty úroky platit nemusím. Nelze se smluvně zavázat k něčemu, co zákon neumožňuje. Já po bance nechtěl změnu podmínek, já chtěl, ať se přestane chovat protiprávně. Banka si do smlouvy dala protiprávní ustanovení a teď za to nese odpovědnost.
Petr Němec
Jirka Amatér
Dobrý den, před asi 2 roky jsem si vzal půjčku 70 000 Kč od Ge Money.Strháváno je mi asi 160Kč-loni byl původní pouhým oznámením Ge zvýšen.Je v tom pojištění a asi 79 Kč poplatek.Na dotaz mi bylo řečeno,že pouze nový klienti budou bez poplatků.Mám nějako šanci v případě sporu o navrácení?Účet mám běžný.Děkuji za laskavou odpověď.
Dobrý den, ano, máte šanci o vrácení uhrazených poplatků za správu úvěru (může se ve vašem případě jmenovat trošku jinak).
Petr Němec
Václav
Dobrý den, reaguji především na dotaz pana Jirky, který zdá se vypadá jako dotaz někoho, kdo poplatek zrušit nechce, ... myslíte si že je možné rozpoznat v těchto diskuzích reálné dotazy lidí od najatých duší, které mají za úkol ovlivňovat mínění na diskuzích a pokládat otázky podobným stylem? Děkuji a přeji hezký den.
Dobrý den, myslím, že uvedená otázka je celkem častá a já ji i chápu. Že se mohou objevit účelové otázky je jasné, ale příliš se tím netrápím, to k tomu patří :)
Petr Němec
Michal
Vrácení poplatků se týká jen hypotečních úvěru nebo obecně všech (stavební spoření). A jak moc zpětně se bude moci jít s požadavkem na vrácení poplatků. Děkuji
Dobrý den, vrácení poplatků se týká úvěrových účtů (hypotéčních, úvěrů ze stavebního spoření atd.). Obecně je promlčecí lhůta v těchto případech 4 roky, starší poplatky jsou promlčeny. Může však být, že vaše smlouva promlčecí lhůtu prodloužila, existují i názory, že by se dalo promlčení prolomit tím, že ze strany banky by byla námitka promlčení starších poplatků napadnutelná jako proti dobrým mravům. Já doporučuji soudit se jen 4 roky zpětně, to věřím v úspěch, při jiném postupu by bylo třeba nejdříve zkusit prošlapat cestičku a třeba se ukáže, i tato cesta má smysl.
Petr Němec
Milan Vácha
Dobrý den, pokud je na běžném účtu průměrný vklad cca 50000 Kč, je v tomto případě reálný požadavek na bezplatné vedení účtu, vzhledem k předpokládanému úroku?
Dobrý den, běžných účtů se vrácení poplatků netýká.
Petr Němec
petrph
Dobrý den, měl bych dotaz. Ve vzoru "Výzva k vydání bezdůvodného obohacení (tedy k navracení poplatků) " na svém webu jdeto.de uvádíte znění:"Právním auditem uvedené Smlouvy a transakční historie k úvěrovému účtu bylo zjištěno, že .." Čili, rozumím tomu dobře že každý kdo takovou výzvu podává, by si měl napřed nechat vypracovat onen zmíněný právní audit této smlouvy? Pokud ano, tak by výše takového auditu patrně převýšila cenu požadovaných vracených poplatků. (a nezapomeňme že jde zatím o výzvu, čili banka ho neproplatí) A pokud si takový audit vypracovat nenechá, tak by se tímto prohlášením dopustil podvodu.
Dobrý den, právním auditem je myšleno to, že jste si smlouvu vzali, vzali jste si výpisy a porovnali s argumenty, které uvádím já či Spolkový soudní dvůr a došli jste ke zjištění, že i vás se vrácení poplatků týká. Nebo se poradíte s právníkem, to je taky možnost. Právní audit své smlouvy můžete udělat sám, stejně jako si sám můžete opravit lampu anebo upéct kvalitní chleba, pokud seženete dobrý kvásek. O žádném podvodu nemůže být pochopitelně řeč, to byste musel bance přefakturovat leda nějaký právní audit, který však nikdy neproběhl. O ničem takovém však vzorová výzva nemluví.
Petr Němec
Robert
Dobrý den, od loňska mám hypotéku přes 2 mil. u KB, pokud vím tak ve smlouvě žádný poplatek za vedení úvěrového účtu zmiňován není, následné účtování mě překvapilo. Mám obavy přidávat se k hromadným žalobám, určitě to není zadarmo, a myslím že mám větší šanci jako jednotlivec, jak to vidíte vy? Hromadnou žalobu chce podávat i združení pro spotřebitele Dtest, víte o tom něco víc? Jaký je rozdíl mezi účtováním poplatku ze spotřebitelského účtu a hypotékou? děkuji
Dobrý den, poplatek nemusí být ve smlouvě, možná je v sazebníku. dTest hromadnou žalobu nepodává, taková žaloba v českém právní řádu v pravém slova smyslu ani není. dTest se snaží zastavit účtování poplatků, ale nemůže zajistit jejich vrácení. Proto vznikly iniciativy k hromadnému postupu, viz www.jdeto.de a www.bankovnipoplatky.com, kde se lze přidat k hromadnému postupu, což je v zásadě hromada individuálních žalob. Hromadný postup má výhodu v tom, že odměnu advokáta pokryje přísudek (to musí zaplatit banka), v případě prohry klienti svého advokáta nehradí, avšak je tu riziko úhrady advokáta protistrany. To je riziko, o kterém se musí mluvit, i proto, protože prohru si můžete zavinit sám (nedodáte potřebné materiály, neposkytnete součinnost atd.) Máme tedy za to, že hromadný postup je efektivnější a levnější než individuální postup, je však nutné zvažovat, co podepisujete, někteří se ohánějí slovem zadarmo a ve skutečnosti chtějí 25 % z jistiny a náklady řízení, což je dle mého nepřípustné.
Petr Němec
Martin23
Pokud jsou některé poplatky v rozporu s evropským právem, je ze systémové hlediska únosné, aby se lidé domáhaly těchto poplatků u soudu přes různé iniciativy? Přeci vztahy mezi bankou a klientem jdou regulovat buď státem nebo trhem. Není přece možné, aby společenské vztahy regulov aly soudy. To se zde budeme za pár let jenom soudit. Od čeho je potom ČNB? Neměl by se vyvíjet tlak na politiky a na státní správu, aby zajistila podmínky dle evropského práva? Takto to spíše vypadá na právnickou lobby. Děkuji Martin23
Dobrý den, myslím, že nakonec k mnoha soudům nebude muset dojít, banky by byly hloupé, kdyby to nechaly zajít tak daleko. V právním státě považuji právní řešení za logické, do nějakých zásahů bych se nepouštěl, sic je možné do budoucna upřesnit demonstrativní výčet nepřiměřených podmínek, ostatně tímto směrem se ubírají také úvahy na Slovensku, viz snaha pana poslance Beblavého.
Petr Němec
Jirka
Dobrý den, týká se možnost vrácení poplatku za vedení účtu i úvěrů od stavebních spořitelen, kde byl nejdříve veden účet stavebního spoření, později překlopený do úvěru?
Dobrý den, týká se to toho překlenovacího úvěru.
Petr Němec
vasa23
Sparta nebo Baník? :)
Sice už žiji pár let v Praze, ale stále a navždy Baník Ostrava :)
Petr Němec
Veronika
Dobrý den, již byly zmíněny poplatky za úvěry u stavebního spoření, chtěla bych se optat konkrétně, byl účtován poplatek 6.000 Kč za zvýšení cílové částky spoření a pak 4.000 za poskytnutí konkrétní sumy do úschovy notáře, je možné se domáhat vrácení těchto poplatků, sumy jsou obrovské vzhledem k půjčené částce. Děkuji za odpověď.
Dobrý den, bez konkrétní znalosti daného případu a smluvních ujednání nemohu odpovědět, ale přiznám se, že poplatek 6.000 Kč za zvýšení cílové částky spoření zní zvláštně.
Petr Němec
David
Dobrý den, je možné obrátit se na FA kvůli poplatkům za meziúvěr u ČMSS? Nemovitost není v zástavě, ničím nebylo potřeba ručit ani dokládat příjmy. Podle zákona nevidím v příslušnosti FA žádnou překážku. Máte stejný názor?
Dobrý den, u stavebního spoření může být u FA problém, neznám přesné okolnosti vašeho případu, ale mám informaci, že ti, co mají pochyby, se mohou obrátit na kancelář finančního arbitra telefonicky a příslušnost tam konzultovat. Takže se vyzkoušejte zeptat tam, prý jsou ochotní.
Petr Němec
Tomáš
Dobrý den, stále je řeč o požadavcích o vrácení již zaplacených poplatků. Jak je to ale s těmi budoucími poplatky? Banka je v případě úspěšného vyřízení mého požadavku na vrácení poplatků přestane účtovat? Děkuji za odpověď i za Vaši dosavadní iniciativu. Náš bankovní systém trochu toho průvanu už potřeboval jako sůl :-) Hezký Zbytek dne
Dobrý den, banky teď postupují tak (tedy ty, co peníze vrací: KB, RB, MP), že poplatky vrátí a účtování zastaví, sic se toho lidé u finančního arbitra nedožadují, protože bankám je jasné, že takový klient by šel do sporu znova. Takže předpokládám, že po prohraných sporech budou banky účtování poplatků zastavovat, protože nebudou riskovat další střet s emancipovaným klientem. V opačném případě je možné podat domáhat se žalobou i zastavení účtování poplatků, ale to snad nebude nutné.
Petr Němec
Martina
Dobrý den, patrně se budu opakovat, ale jaký by měl být tedy postup, pokud chcete již zaplacené poplatky dostat zpět a zabránit placení těch dalších? Je dobré oslovit banku nejdříve samostatně a v případě, že se banka nevyjádří přidat se pak k Vaší iniciativě? Sama se "bojovat" bojím, tím spíš, že případnému "slovíčkaření" banky nemusím úplně rozumět. Děkuji za Vaši odpověď.
Dobrý den, na stránce www.jdeto.de najdete vzorovou výzvu k vydání bezdůvodného obohacení a tu své bance zašlete. Banka to zamítne a vy se pak můžete obrátit na finančního arbitra (vzor najdete na daných stránkách také, ale pozor, arbitr neřeší hypotéky apod.) či na soud. Pokud se bojíte bojovat sama, můžete se přidat k hromadnému postupu proti bankám na stránkách www.bankovnipoplatky.com
Petr Němec
Aladin
Dobrý den, v jedné odpovědi zmiňujete promlčecí lhůtu 4 roky, což me překvapuje, nejedná se přeci o vztah klient-banka podle obchodního zákoníku. Není tak promlčecí lhůta jen 3 letá? Děkuji
Dobrý den, úvěrová smlouva je typový obchod dle obchodního zákoníku, dle judikatury se bezdůvodné obohacení vzniklé z takového vztahu co do otázky promlčení řídí obchodním zákoníkem, tedy promlčecí lhůta je 4 roky.
Petr Němec
Kamila
Dobrý den, na internetu se vyrojila řada iniciativ, které údajně pomůžou s vymáháním poplatků od bank zpět. Na co si mám dát pozor? moc se mi nezdá, že by to někdo dělal jen tak...
Dobrý den, děkuji za otázku. V prvé řadě je jasné, že v procesu jsou subjekty, které chtějí generovat zisk, je to logické vyústění situace a vede to k vyrovnání sil, které stojí proti bankám. Pokud klienti dostanou své peníze zpátky a v případě prohry nebudou hradit svého advokáta (pozor, to neznamená, že zde není riziko hradit advokáta protistrany, pokud jej bude banka mít) a jsou poučeni o všech rizicích, tak je dle mého nabídka vymáhání poplatků férové. Osobně jsem se hned na počátku od všech jiných iniciativ distancoval, neboť jsem neměl dostatek informací. Nebojím se být konkrétní a musím říct, že iniciativa www.nekale-praktiky.cz je pro mne skutečně podivná, neboť si bere nejen přísudek (tedy to, co banka zaplatí navíc za vašeho advokáta), ale i 25 % jistiny, tedy klient nedostane zpátky 100 %. To je dle mého nepřípustné a popírá princip hromadného postupu. Naproti tomu www.poplatkyzpet.cz přes počáteční nejasnosti spoustu věcí ujasnily, což je jistě krok dobrým směrem a spousta obav se rozplynula. Obecně je pro mne důvěryhodný ten, kdo v případě výhry dává klientovi 100 % a netají rizika, o to se snažím já s www.bankovnipoplatky.com, sic se přiznám, že to je mnohdy velmi náročné při vysvětlování, ale jinak to asi nejde.
Petr Němec
Marek
Dobrý den, myslíte, že tu jsou i další poplatky, které do budoucna budou označeny jako proti právní? Co další by podle vás mohlo být na "seznamu"?
Dobrý den, rozhodně :) Myslím, že ohrožené jsou poplatky za uzavření smlouvy či za posouzení úvěrové žádosti atd. Ostatně v současné době se poohlížím po někom, kdo by se chtěl o takový poplatek poprat. Kontaktovat mne může na info@jdeto.de
Petr Němec
Iva
Spolupracují mezi sebou iniciativy bankovnipoplatky, jdeto aj.? Jak si správně vybrat, kam se přihlásit nebo se přihlásit k vícero? ... Je přihlášení se bezpečné nebo se může stát klient obětí nějaké bankovní šikany? Díky. IN
Dobrý den, jdeto.de a bankovnipoplatky.com úzce spolupracují již dlouho, no, respektive záhy, co jdeto.de vzniklo. V předchozím komentáři jsem nastínil některá kritéria důvěryhodnosti, kterými se řídím já. Pochopitelně bych řekl, že nejvíce věřím té své iniciativě, protože do ní vidím, ale nechám to na vás. Ve finále jde nakonec vždy o vztah advokát a klient, takže tam je jistá garance kvality. Je pak na ekonomickém uvážení, zda chcete zpět jen 75 % své pohledávky, jako u www.nekale-praktiky.cz nebo 100 %, což zajišťují ostatní iniciativy (jdeto.de či poplatkyzpet.cz) a myslím, že i každý druhý advokát, který by to dělal pro vícero klientů, protože se spokojí s přísudkem (tedy tím, co zaplatí banka navíc).
Petr Němec
Jan Arvaj
Dobrý den, mám dvě otázky: 1) na výzvu o vrácení poplatků z úvěru u České spořitelny mi samozřejmě ČS odpověděla záporně. Připojím se proto k "hromadné žalobě" s tím, že mi promlčecí lhůta bude běžet od data, kdy mi ČS napsala výše uvedenou negativní odpověď? 2) jak vidíte situaci s poplatky u spotřebitelských úvěrů např. na pořízení automobilu, kdy finacování je poskytováno buď samostatnými společnostmi (např. Škofin) anebo dceřinými společnostmi (např. GE Money Auto)? Děkuji Vám za odpověď. J. Arvaj
Dobrý den, nová promlčecí lhůta bude běžet od data, které jste stanovil bance k plnění. Ohledně druhé otázky se teď přiznám, že neznám konkrétní konstrukci daných poplatků u těchto subjektů, ale děkuji za podnět :)
Petr Němec
TomF
Dobrý den, jsem Vaším fandou, dotazník jsem již vyplnil jako šestistý a jsem rád, že se připojují i další - 11352 lidí již vyplnili formulář!! Jaké kroky zvažuje té v brzké době (pokud jde např. O KB či ČS). Kdy plánujete jít do střetu i s jinými bankovními institucemi? Bude to na základě toho, jak dopadne soudní stání s výše zmíněnými? Děkuji za odpověď.
Dobrý den, teď bude záležet na tom, jak banky budou vůbec reagovat. K soudnímu sporu je ještě cesta několik měsíců. Postoj ČS a KB je klíčový, dopadá na nejvíce lidí, ale práci pro klienty ostatních bank to neovlivní a výzva k jednání i hrozba žalobou se týká všech bank, nikoliv jen těch dvou největších.
Petr Němec
Honza
Dobrý den, je možno žádat o vrácení poplatku, pokud hypotéka byla již splacena? Děkuji za odpověď.
Dobrý den, ano, splacení hypotéky či úvěru není problém, bezdůvodné obohacení banky trvá.
Petr Němec
Jan
Dobrý den, plánuji si zažádat o hypotéku, bude vhodnějším postupem upozornit banku na protiprávnost poplatků předem (čímž si mohu ztížit vstupní pozici pro úvěr), nebo banku upozornit až po uzavření a naúčtování prvního poplatku (což mi zase přijde morálně pochybné). Děkuji.
Dobrý den, spousta bank poplatek zrušila, třeba už tam ani nebude :) Ale bankéři klidně řekněte, že s poplatkem nesouhlasíte a je protiprávní, spousta lidí mi už psala, že toto řekli a banka nad tím jen mávla rukou, že to jsou mediální povídačky a že poplatek stejně nemůžou ze smlouvy vypustit, že na to jsou malí páni, že to technicky nejde atd. A tak smlouvu podepsali a pak banku hned vyzvali k vrácení. Děkuji všem čtenářům iHNED za otázky a přeji hezký den.
Petr Němec