Jednotlivé zásilky představují přepravu o objemu 30 milionů tun zboží, drtivou většinu jich převáží národní dopravce ČD Cargo. Podle vedení firmy jsou ale tyto přepravy dlouhodobě prodělečné. „V průběhu tohoto týdne by mělo být jasnější, jakým způsobem tuto problematiku řešit," uvedl Hampl. Cílem ministerstva je podle něj zachování objemu přeprav kusových zásilek na železnici, ať už je přepravuje státní společnost ČD Cargo, nebo soukromá firma. Návrh řešení už ministerstvo dopravy má, zatím jej ale nezveřejní.

Železniční odboráři si od záchrany kusových zásilek slibují ozdravení národního dopravce. ČD Cargo se nyní i kvůli prodělečným přepravám, které si dopravní resort přeje zachovat, dostalo do hospodářské ztráty. Ztráta by podle šéfa nákladního dopravce a zároveň generálního ředitele Českých drah Petra Žaludy mohla přesáhnout dvě miliardy korun před zdaněním.

Odbory dlouhodobě prosazují zavedení slev z poplatků za použití kolejí při převozech kusových zásilek. „Budí to dojem, že k dohodě mezi Správou železniční dopravní cesty a ministerstvem dopravy došlo, že rozsah slev je dohodnutý a ladí se technické záležitosti," řekl místopředseda Odborového sdružení železničářů Radek Nekola. Konkrétní výši a podobu slev by se podle něj měli odboráři dozvědět do konce týdne. Do té doby by se podle Nekoly mělo uskutečnit mimořádné setkání zástupců dopravních odborů, zaměstnavatelů a zástupců ministerstva dopravy.

Pro letošní rok by se podle aktuálního manažerského plánu měl provozní výsledek Carga ocitnout na nule. Firmě k tomu má dopomoci například propuštění, v rámci kterého chce ušetřit plat 2500 zaměstnanců ze zhruba 9500 a sešrotování tisíců nepotřebných vagonů.

 

Související