Jeho projev na nedávném Retail Summitu si vyžádal obrovský aplaus. A to nikoho nechválil.

Lubomír Chvalovský, matador na českém dodavatelském a maloobchodním trhu, si nebere servítky.

"Loajalita neexistuje. To platí dnes víc než kdykoli jindy," říká Chvalovský.

Šéf společnosti Intersnack, která je známá hlavně jako výrobce Bohemia Chipsů, upozorňuje, že na trhu přibývají rychle další a další nekvalitní potraviny. A kde nepůjde výrobek ošidit na složení, tam se zmenší balení. 

Upozorňujete, že tradiční marketingové mechanismy dnes už nefungují. Do jaké míry?

Fungují daleko méně, ale stojí pořád stejně peněz, takže nefungují.

Co to pro výrobce a dodavatele potravin znamená?

Musíme hledat úplně jiné formy. Když uděláte slevu "kupte si dva a dostanete jeden zdarma", něco vás to stojí a čekáte, že vám to vydělá. A ono to dřív skutečně hodně peněz vydělávalo. Jenže dělat akci s tím, že vám zbude na konci jen to, co jste do toho dali, nemá smysl. 

Když tedy tyhle praktiky už nefungují, čím se nahradí? 

Bohužel je tady více cest, jak se s tím vypořádat. Jedna cesta je, že tam, kde to bude možné, se bude okrádat složení výrobku a kvalita půjde dolů. Drtivá většina výrobců, která to může udělat, se bude snažit šetřit na složení. Proto, že je do toho ekonomicky hnaná. Ale je to i otázka legislativy a jasného definování, co má být v jakých výrobcích.

A ta další cesta je jaká? 

Šizení složení není pro všechny výrobce. Některé suroviny prostě neokradete. Chipsy jsou z brambor a bramboru neošidíte. Druhá cesta je tedy zmenšování balení, které určitě přijde. Myslím si, že za tím ale bude stát i Evropská unie, která tak bude chtít vykročit proti obezitě. 

Kritizujete poplatky za zalistování v řetězcích s tím, že nejsou dobře využity. Co tím myslíte?

Ty poplatky slouží jasné věci, tedy zavedení výrobku do systému obchodníka. Dlouhá léta se to platilo a platí se to dál. Jenže tyhle platby brání rozvoji trhu a brzdí možnost reagovat na změny v poptávce. Speciálně v impulsním zboží jako jsou sladkosti nebo slané pochoutky mají lidi rádi inovace. Jenže když chcete přivést na trh nový výrobek, nemůžete si zároveň dovolit platit zalistování, protože než se vám ty náklady vrátí, může mezitím tenhle výrobek "vyšumět".

To tedy brzdí rozvoj nových produktů třeba v porovnání s Německem?

Ano, přesně tak. Nechápal jsem, že kolegové v Německu neustále uvádějí na trh nové výrobky, než jsem zjistil, že neplatí zalistování a díky tomu si to můžou dovolit. Jenže v tomhle směru tady zatím nejsou známky zlepšení. 

Zmínil jste, že není problém ani tak v tom, že by byly špatné smlouvy pro dodavatele, ale spíš je potíž v tom, že se nedodržují vůbec.

Ano, to je první věc, ke které musíme dojít. Musí se začít prosazovat dodržování smluv z obou stran. To bude trvat maximálně dva roky, letos to vyvolá bouře a příští rok by se to mohlo začít rovnat.

V čem by se mohlo najít řešení tohohle stavu?

Kdybych to věděl, tak bych nebyl tady. Nemyslím si, že vůbec někdo existuje, kdo by věděl, kde začít. Podle mě je ale důležité začít. 

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru