Školské odbory jsou skeptické k plánům ministra školství Petra Fialy na zkvalitnění výuky. Deset kroků, které v úterý Fiala představil spolu s premiérem Petrem Nečasem, podle nich není podloženo nárůstem financí pro školství, kroky jsou nekonkrétní a některé si navzájem odporují.

Na slibované zlepšení má navíc vláda podle zástupců Českomoravského odborového svazu pracovníků školství málo času.

„Není to pro nás důvěryhodné,“ řekl šéf školských odborů František Dobšík. Podle něho by bylo třeba ještě vyjádření ministra financí, že školství také podpoří.

Podle finančních výhledů by měl příští rok klesnout rozpočet regionálního školství z 85 miliard na necelých 81 miliard korun, v roce 2015 se pak čeká snížení o další tři miliardy.

Ministr plánuje mimo jiné posílení matematiky a technických oborů, omezení byrokracie nebo reformu financování škol. Některé navrhované kroky, například kariérní řád, jsou přitom navázány na lepší odměňování zkušených učitelů.

Odboráři také upozornili na to, že ministr slibuje podporu znevýhodněným žákům, reforma financování škol přitom počítá s co nejvíce naplněnými třídami, v nichž se problémovým dětem individuální podpory nedostane.

Odbory jsou kritické i k avizovanému snižování byrokracie, část peněz na zkvalitnění výuky by totiž školy měly čerpat z evropských fondů, což pro ně znamená velkou administrativu.

Podobné výtky má také spolek EDUin, který se zabývá školstvím. „Vidíme rizika v ambicióznosti plánu vzhledem ke krátkému funkčnímu období současné vlády,“ uvedli zástupci sdružení. Aktivisté však ocenili, že Fialův návrh obsahuje skutečně důležité a potřebné změny.

Ministrovy kroky podpořil premiér, Fiala věří, že se mu opatření podaří prosadit i díky spolupráci s odbornou školskou veřejností.