Kamionová doprava v Česku vynáší více než přeprava osob. Tržby kamionových dopravců v roce 2011 meziročně vzrostly o osm procent, zatímco výnosy autobusových dopravců a MHD klesly o 0,8 procenta, a tržby železničních společností o pět procent.
Vyplývá to z analýzy, kterou uveřejnila společnost Soliditet, zabývající se poskytováním finančních a marketingových informací. Kamionovým dopravcům podle průzkumu rostly tržby i ve třech předcházejících letech.
"Ačkoliv doprava a logistika obecně patří mezi nejrizikovější oblasti podnikání, odvětví kamionové dopravy se s následky několikaleté recese naší ekonomiky vypořádává obstojně," uvedla mediální zástupkyně Soliditet Petra Štěpánová.
Růst tržeb podle ní vykázaly dvě třetiny z téměř devadesátky dopravních společností, kterých se šetření týkalo. Údaje za rok 2012 zatím Soliditet nemá k dispozici.
Mezi nejúspěšnější firmy na tuzemském trhu kamionové dopravy patřily společnosti Petrotrans, RKL Opava a TQM Holding, které dosáhly nejvyšších provozních zisků.
Celkem se provozní výsledek kamionových společností v roce 2011 po předchozím pětiprocentním propadu zvýšil o 27 procent.
Obdobně pozitivních výsledků podle Štěpánové dosáhly i firmy, které ke kamionové dopravě provozují dopravu autobusovou.
Autobusová doprava v tržbách klopýtá
Hospodářské výsledky samotné autobusové dopravy a městské hromadné dopravy se ale vyvíjejí o poznání hůře, vyplývá z šetření. U 56 nejvýznamnějších hráčů klesl meziročně hospodářský výsledek o 35 procent.
Výsledky u této kategorie ale výrazně ovlivnil Dopravní podnik hlavního města Prahy, který představuje 58 procent objemu tržeb hodnoceného vzorku firem.
Bez něj by zbylé firmy dosáhly tříprocentního růstu tržeb a 33,8procentního poklesu zisku. Podobným způsobem ovlivnily výsledky šetření i České dráhy v segmentu železniční dopravy.