Hlavním problémem letadel Boeing 787 Dreamliner je zřejmě baterie. Řekl to ministr dopravy Spojených států Ray LaHood, podle něhož se zatím nedá říct, kdy budou moci letadla opět do vzduchu. Americký Federální úřad pro letectví (FAA) ve středu nařídil, aby všechna letadla Dreamliner zůstala na zemi, dokud se nezjistí, co stojí za jejich častou poruchovostí.

LaHood řekl, že dreamlinery nebudou znovu létat, dokud si úřady nebudou na 1000 procent jisty, že jsou ta letadla bezpečná. Zákaz provozu letadel Dreamliner nařídily i některé další země, včetně Evropské unie, Japonska, Indie, Kataru a Etiopie. Američané se rozhodli provoz dreamlinerů zastavit v reakci na druhý incident s baterií, který přinutil posádku japonské letecké společnosti All Nippon Airways (ANA) nouzově přistát.

Ministr řekl, že vyšetřování se zaměřuje právě na baterie. Dreamliner je prvním letadlem Boeing, které používá moderní lithium-iontové baterie. Ty jsou schopny uchovat větší objem energie a rychleji se nabíjejí. Hrozí ale i příliš rychlé vybití, i když Boeing tvrdí, že má baterie proti takovým výkyvům zabezpečeny. Pro letadlo jsou nebezpečné obě situace, tedy když se baterie příliš rychle nabije i vybije.

Boeing 787 Dreamliner

Katalogová cena:  207 milionů dolarů (asi čtyři miliardy Kč). Aerolinky ale zpravidla dostávají velké slevy, pokud si jich objednají víc.

Začátek provozu: od listopadu 2011

Zprovozněných letedel: 49 (do poloviny loňského prosince)

"Důvod, proč jsme ta letadla nařídili nechat na zemi, je ten, že jsme měli další konzultace s Boeingem a v tom se stal další incident," řekl ministr na tiskové konferenci. "Ta letadla proto nelétají a létat nebudou, dokud nebudeme mít možnost zevrubně prohlédnout baterie. Zdá se, že tam je ten problém," dodal.

Dreamliner je považován za nejmodernější dopravní letadlo na světě. V jeho konstrukci jsou poprvé ve velké míře použity místo kovů kompozitní materiály, a to i na křídla a trup. Použití polymerů vyztužených uhlíkovými vlákny výrazně snížilo hmotnost stroje a v kombinaci s moderními motory je Boeing 787 zhruba o pětinu úspornější než jiná podobně velká letadla.

Dreamliner spoléhá víc než jakékoliv jiné moderní dopravní letadlo na elektrické signály, které pohánějí prakticky veškeré jeho činnosti. Kvůli novému systému pohonu tak Dreamliner potřebuje asi pětkrát více elektřiny, než jiná dopravní letadla.

Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru