Největší světová sociální síť Facebook předvedla novou vyhledávací službu. Uživatelé díky ní budou moci prohledávat obsah sdílený jejich kontakty v této síti. Podle šéfa Facebooku Marka Zuckerberga je nová služba odlišná od běžného vyhledávání na internetu. Lidem by prý měla nabídnout odpovědi, a ne odkazy na odpovědi. Sociální síť má kolem miliardy uživatelů, mezi kterými je zhruba bilion vazeb.

Po oznámení nového vyhledávání začaly akcie Facebooku oslabovat a den zakončily poklesem o 2,74 % na 30,1 dolaru.

Služba lidem umožní prohledávat "graf" jejich vazeb v sociální síti. Facebook ji proto nazval "grafové vyhledávání". V současnosti je dostupná v omezené zkušební verzi jen pro anglicky mluvící uživatele. Lidé, kteří by se do ní chtěli zapojit, se mohou na tomto odkazu zapsat do pořadníku. "Grafové vyhledávání je zcela novým způsobem získávání informací na Facebooku," uvedl Zuckerberg.

Uživatelé si díky službě budou moci filtrovat obsah podle všemožných kritérií. Budou si například moci najít, jaké filmy či hudbu mají jejich přátelé na Facebooku rádi. Anebo třeba kteří z jejich přátel žijí v jakém městě.

Kanaďané s iPhonem si mohou volat přes Facebook zdarma. Sociální síť testuje novou službu - čtěte ZDE

Lidé také s její pomocí budou moci prohledávat fotografie, kterých je na síti kolem 240 miliard. Budou si například moci najít snímky pořízené před rokem 1990 či jiným datem.

Zuckerberg: Ochráníme soukromí uživatelů

Zuckerberg zdůraznil, že firma hodlá maximálně chránit soukromí lidí. Bude tak prý jenom na nich, jaké informace k prohledávání budou sdílet.

Velké možnosti nové vyhledávání podle šéfa Facebooku nabízí potenciálním zaměstnavatelům, kteří budou třeba moci začít hledat mezi přáteli jejich aktuálních pracovníků.

Facebook má řešení i pro uživatele, kteří by na něm chtěli hledat i jiné než sdílené informace. Vedle výsledků "grafového vyhledávání" jim proto nabídne i doplňující údaje z internetu. Bude se přitom spoléhat na vyhledávač Bing společnosti Microsoft.

Šéf Googlu zakončil soukromou návštěvu KLDR. Jeho mapy ale dál sledují pracovní tábory - čtěte ZDE

Google se vyhne sporu desetiletí. Změní vyhledávání tak, aby nepoškozoval konkurenci - čtěte ZDE

Důraz na vyhledávání by Facebooku, které nyní je převážně doménou Googlu, mohlo pomoci zvýšit tržby a následně i hodnotu na burze, na niž firma loni rozpačitě vstoupila. "Vyhledávání je podle mne pro Facebook vysoká priorita," uvedl Colin Sebastian z firmy Robert W. Baird & Company. "Facebook má na své stránce neuvěřitelný poklad nestrukturovaných dat," dodal.

Firma loni v květnu uvedla své akcie na trh s počáteční cenou 38 dolarů za akcii. Její cenné papíry se záhy poté výrazně propadly, v poslední době ale ztráty umazávají. Facebook se snaží hledat nové způsoby, jak vydělávat peníze, aby skeptický Wall Street přesvědčil. Uživatelům například na mobilních zařízeních zobrazuje více reklam. Nová vyhledávací služba jí mimo jiné pomůže reklamy ještě lépe cílit.

Facebook vznikl v roce 2004. Sociální síť se postupně stala fenoménem, jehož počátky se zabýval celovečerní hraný film. Ve třetím čtvrtletí loňského roku mu narostly tržby na 1,26 miliardy dolarů z 954 milionů dolarů o rok dříve.