Státní doručovatel Česká pošta, kterého může letošní liberalizací trhu malých adresných zásilek připravit na tržbách až o stamiliony ročně, hledá cesty, jak osekat náklady.

Podle informací HN proto letos plánuje převést až 200 svých poboček na franšízy s logem Pošta Partner.

V praxi to znamená, že místo na poštu budou lidé chodit s dopisy, ale i pro peníze na obecní úřad či do obchodu, s nímž pošta uzavře smlouvu na poskytování určitého typu poštovních služeb.

Seznam pošt, u kterých se jedná o možném převedení na franšízy najdete ZDE.

Pošta tak činí v době, kdy se hovoří o tom, že v souvislosti s otevřením poštovního trhu dalším hráčům dojde postupně ke zrušení až tisícovky jejích poboček.

Pošta ve vietnamské večerce

Franšízy by měly primárně nahradit nevytížené pobočky v menších obcích, na jejichž provozování pošta prodělává. Na letošním seznamu je například řada pošt z Královéhradeckého kraje.

„Pošta tento krok vnímá jako úsporu,“ řekl HN mluvčí České pošty Ivo Mravinac. Neuvedl ale, kolik by chtěl podnik novými franšízami letos ušetřit. Již dříve však pošta vyčíslila, že provozováním více než sta nevytížených poboček přichází ročně zhruba o 30 milionů korun.

Pošta uděluje oprávnění na poskytování poštovních služeb určitého rozsahu od roku 2009. Od té doby vzniklo 78 franšíz.

Nejsilnějším partnerem pošty je Svaz měst a obcí České republiky. Státní doručovatel má ale smlouvu také například s maloobchodní sítí Coop.

„V některých místech poskytují poštovní služby už i vietnamské večerky,“ dodal Mravinac.

„Pro lidi je to výhoda. Pošta v některých obcích měla otevřeno jen tři dny v týdnu, k nám mohou přijít i v neděli,“ říká Zdeněk Juračka, šéf řetězce Coop, který provozuje tři desítky výdejních míst pošty.

Pošta podle Mravinace platí svým partnerům paušály podle objemu poskytovaných služeb. Pomůže jim také vybavit provozovnu. Je to pro ni stále levnější než náklady na udržování vlastních kamenných poboček.

Podle ředitelky odboru regulace komunikačních činností a poštovních služeb Českého telekomunikačního úřadu Hany Hankiewiczové jsou franšízy naprosto běžné i jinde ve světě. Podle ní zaručují stejné služby jako tradiční pobočky pošty.

Pro srovnání, sousední Rakousko má pouze 400 vlastních pošt, zbytek jsou franšízy. V Česku má pošta v současnosti 3238 poboček.

Rušení s franšízami nesouvisí

Hankiewiczová se nedomnívá, že převádění poštovních služeb na franšízanty je předzvěstí úplného zániku pošty v některých lokalitách.

„Pošta spousty poboček ani zrušit nemůže, protože je vázána komerčními dohodami se státem či bankami,“ upozorňuje Hankiewiczová. To se týká mimo jiné poboček, kde se vyplácejí důchody, nebo těch, v nichž je kontaktní místo státní správy Czech Point.

Rušení pošt je citlivou záležitostí zejména z pohledu dotčených obcí. Kvůli sporům týkajícím se plánu na zrušení 178 poboček rezignoval v září roku 2008 tehdejší šéf České pošty Karel Kratina.

Čtěte více v Hospodářských novinách
Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru